Variabilichromis moorii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Variabilichromis moorii

    En för mig ny bekantskap från Tanganyika-sjön,vad kul!!
    Nån som har erfarenheter av denna ?? Nån som vet var man kan få tag på`n?? http://www.tropheus.info/riftlakes/c...is_moorii.html
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Bilden är tagen i Nol och där brukar den finnas inne.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 373

      #3
      Jag har aldrig sett V.Moorii i akvarium men däremot i sjön där jag dykt en hel del.
      Man ser dom jätteofta, det är en mycket framgångsrik art som kan hålla stora kullar mitt ibland en massa andra fiskar.
      Det kan se jätteläckert med två stora föräldrar, kolsvarta med en blåskimrande rand längst ut på fenorna och en massa knallgula yngel!

      Jag antar av mina observationer att det här är en stenhård fisk! den spöar nog skiten ut det mesta tror jag, men skitsnygg, jag har längtat efter att få se den i nån affära och köpa med mig några hem.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Mm, låter ju bra det! Men om Nol brukar ha den inne (verkar inte ha det just nu) får vi hoppas att nån odlare köpt dem och "sprider" dem vidare....
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Mm, låter ju bra det! Men om Nol brukar ha den inne (verkar inte ha det just nu) får vi hoppas att nån odlare köpt dem och "sprider" dem vidare....
          Jodå, men den kallas Neolamprologus moori i lagerlistan.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            När jag var där hade nol (25/3) en ensam hane som hade slagiit ihjäl sin hona, tror det är en mkt tuff art som hålls bäst parvis.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Jodå, men den kallas Neolamprologus moori i lagerlistan.
              Ok, men varför heter den så då?? SKA den göra det?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 373

                #8
                Den hette tidigare Lamprologus moorii, och kanske sedan neolamprologus, fast det är jag tveksam till, nu har den förpassats till släktet variabilichromis. Vilket är ett ganska skojjigt släktnamn som ju hänvisar till det faktum att ynglena är gula och vuxna kolsvarta.

                Står lamprologus/neolamprologus i alla gamla böcker
                Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Jag har förnärvarande 2st hemma i akvariet, var ursprungligen 4st. Vet inte ritkigt varför 2 av dem har dött, de har inte verkat sjuka och den sista fick inte mycket stryk av sina "kompisar", det fick den första dock.
                  Tyvär har mina inte ritkigt färgat ut till den kolsvarta fina färgen Carl pratar om, vissa dagar är den där men oftast inte. Hoppas de 2 jag har nu har bestämt sig för att bilda familj, de bor på varsin sida en sten och kommer överens oftast men viss styrkemätning håller de på med.

                  Kan bara hålla med Carl att i sjön är en moori familj riktigt snygg med de svarta föräldrarna och de gula ungarna.

                  //Niklas

                  Kommentar

                  • Ted
                    Användare
                    • november 2003
                    • 157

                    #10
                    Mina erfarenheter av V.moorii är att de är lite för tuffa för att ha i akvarium.
                    Jag köpte ett par som höll på att färga om från gult till svart.
                    Hanen var väldigt dominant och spöade allt som rörde sig, jag minns inte exakt vilka medinvånare jag hade men det fanns iaf hästnosar och några jullar samt en troffe.. De gick i ett 540l och V.moorii hanen patrullerade hela akvariet så ingen annan fisk vågade visa sig.

                    Hade jag bara en extremt agressiv fisk eller är alla det? om inte skulle jag gärna prova att ha V.moorii igen då de är grymt snygga.

                    Kan ju tillägga att min hane endast var 6-7 cm.
                    /Ted
                    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      "Mina erfarenheter av V.moorii är att de är lite för tuffa för att ha i akvarium."
                      -det gäller flera substratlekare och ett artakvarium är då att föredra.,

                      Carl! såg du även Lamprologus Modestus under dina dyk? den ska nämligen oxå färga ut i svart, jag har haft den och den är i likhet med moorii mkt tuff men det gick ändå fint med en liten grupp troffar, tyvärr fick mina inte den fina svarta färgen men ska kanske prova den igen, mkt intressant var den dock
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Har sett dom i en del böcker, riktigt fina! Dom verkar vara tuffa, kanske skulle passa med frontosor..?
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13


                          en bild på arten som utfärgad,mkt snygg fisk som påminner en heldel om Moorii men med en mer avlång kropp
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Mina moori som vi hade med från sjön har percis lekt nu Det kallar jag julklapp!


                            //NJ

                            Kommentar

                            Arbetssätt...