Spottat av stress, plockar upp igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Spottat av stress, plockar upp igen?

    Vi skulle flytta vårt kar igår och hade sett en tuggande golden. nja, infångandet gick väl relativt bra och de fick vara i en fodertunna undertiden (typ för kattmat)

    Såg små yngel med gulan kvar och fångade upp dem i en burk och tömde i dem i akvariet när det började bli fyllt med nytt vatten (vågade inte ta håven om man skulle skadat dem)

    Det var 5 små med gulesäcken kvar som jag hivade tillbaka och nu när karet är igång igen så ser jag en av honorna med lite "tuggande" rörelser.

    Karet är ju 375l och det borde ju varit rätt svårt för honan att letat på sina små när det var ommöblerat och allt.
    Kan man hoppas att de blivit uppplockade?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Hoppas kan man alltid, men jag tror det är mycket osannolikt. Troligen har honan spottat några, men inte alla - har således kvar en del av kullen i munnen.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Tror att honorna kan släppa några yngel om dom är jagade för att komma undan själva, ungefär som att ödlor kan släppa svansen. Så hon släppte nog ut några yngel för att rädda sig själv så hon kan ta hand om resten av ungarna plus föda upp några omgångar yngel till. För om det hade varit ett rovdjur som jagat henne och fått tag i henne hade både hon och ynglen blivit uppätna. Om hon släpper ut lite yngel så klarar förmodligen honan sig och kan föda upp nya kullar
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      Arbetssätt...