Yngel i 40l eller 220l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Yngel i 40l eller 220l?

    Just nu har jag två tuggande golden och jag vet inte riktigt vad som är smartast, att låta dem spotta i ett tomt 40 liters eller ett tomt 220 liters? Båda akvariena är igång och något av dem kommer ju att bli utan fisk.

    Kanske ska tillägga att detta är första gången jag får yngel så jag vet inte riktigt hur man bäst ska göra.

    Klarar nyspottade yngel att äta fryst artemia, eller är det för stort för dem?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Jag tycker att det är bäst att låta dem spotta i 40L och sedan låta ynglerna gå där i någon månad. De hittar maten enklare i ett litet akvarium än ett stort. Sen flytta över dem till 222L när de har blivit lite större.


    Här kommer en bra länk som innehåller massor av tips:

    Senast redigerad av Mikael_S; 18 juni 2006, 18:48.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #3
      du ska aldrig låta två tuggande honor spotta i samma kar! för den som spottar sist äter upp den andras yngel (inte sina egna). så tänk på de...

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Hur ska jag då göra? Det skiljer bara en vecka mellan dem... Kanske får ta och skaffa en sån där nätpåse som flyter omkring i akvariet då?

        Eller vad hade du gjort?
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • Mikael_S
          Användare
          • maj 2006
          • 246

          #5
          Jag tycker att om du inte har två spottkar så ska du satsa på den finaste av honorna och låta henne spotta ensam i 40L och låta den andra spotta i karet.

          Sen efter någon månad kommer troligtvis någon mer hona att tugga, då har du flyttat över de första ynglerna till 222L och låter henne spotta i 40L.

          Det behöver inte vara så att man MÅSTE ta reda på alla yngel. För att om för mkt yngler går tillsammans så blir det inte bra. Kvalitet är bättre än kvantitet.
          Mvh Mikael Schöllin

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Väl talat Mikael!
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              om du hemskt gärna vill ha så många yngel som möjligt så kan du handtömma en av honorna. men ndvik de...

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              Arbetssätt...