Blandraser i Malawisjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • mars 2006
    • 92

    Blandraser i Malawisjön?

    Jag har haft en Hongihona och en Maingano som har gått och tuggat samtidigt tills för en månad sedan då båda spottade ungeför samtidigt.
    Jag har inte som mål att få fram mer yngel så honorna får släppa i karet dom går i och så har jag ordnat med stenrösen och växter som skydd för småttingarna istället.
    Mainganohonan spottade och lite titt som tätt såg jag de små kika fram vid matningen.
    Nu har jag till min förskräckelse fått syn på Hongihonans yngel och det är bara för lustigt.
    Rostfärgade Mainganos med Hongimamma och Mainganopappa.
    Detta har skett trots sin olikhet i färg och form och egna individer att leka med.
    Why you bastards? Jag som ogillar att ha ihjäl fisk

    Är det vanligt med konstiga blandningar?
    -------------------------
    Hälsningar

    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

    720L Malawi

    60L Malawismåttingar
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det finns inga konstiga blandningar... malawiciklider kan korsa sig hur som hälst i akvarium så det e inga konstigt du råkat ut för. Det finns sämre eller bättre kombinationer av olika malawi men ingen är 100% fri från korsningar. Det bästa är ofta att blanda en mbuna med tex en aulonocara och en protomela vidare men kanske Copadichromis osv, dvs du håller fiskar med väldigt olika beteenden vilket minskar risken för blandningar än om man kör enbart mbunas eller happlisar som exempel.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Skulle vara intressant och se den fisken. Om du raderar tråden här och sen gör en resa till Malawisjön så kan du komma tillbaka och säga att du fångat en ny art, eller möjligtvis hittat denna hybrid i sjön. Hongano kan du kalla den!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        finns hongi vid Likoma Island (där man hittar maingano)? Tror inte det. Så tyvärr skulle inte detta fungera i naturen.

        Däremnot har jag sett bilder på korsningar mellan C.afra och M.zebra från samma lokalitet, foton tagna i sjön. De såg ju inte så värst annorlunda ut från originalen då båda har ränder.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Ursprungligen postat av Jonas E
          finns hongi vid Likoma Island (där man hittar maingano)? Tror inte det. Så tyvärr skulle inte detta fungera i naturen.
          Man vet aldrig vad som kan ha hänt. Någon som tröttnade på sina maingano och bor i trakten slängde kanske i ett gäng vid fel ställe!
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            spånar lite! undrar hur det det skulle bli om man släppte i typ 1000 st tropheus av nån variant i malawisjön..!?
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            Arbetssätt...