Golden hanne med "feil farge".

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PålS

    Golden hanne med "feil farge".

    Hei,
    Jeg har en golden hanne på ca 10-12 cm. Den er vel ca 3 år gammel og var utrolig flott da jeg kjøpte den. Men etter som den ble større fikk den mer og mer sort farge der det normalt skal være gult. Dette er jo ikke så pent - man ønsker seg jo en fisk som er knall gul over det hele med kullsorte finner. Er det noen som vet hva dette kan komme av? Alle mine vannverdier er bra og fiskene får ikke for mye spirulina i foret.

    Takker for svar.

    Pål
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Det man omedelbart tänker på är ju karoten-överdos. Du säger att du inte ger för mycket spirulina, men ger du nåt annat som kanske innehåller mycket karoten?

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Mina golden hannar brukar bli sotiga när de leker. De mest dominerande får nästan ett "getskägg", vilket jag tycker ser fräckt ut!
      Färgen beror väl också på foder, men jag tror inte att deras naturliga färg är knallgul över hela kroppen när de är vuxna.
      Å andra sidan har jag en stor hane som inte har en fläck sot på kroppen. Misstänker nästan att den inte är ren golden.

      Kommentar

      • Malawichrille
        Användare
        • februari 2006
        • 67

        #4
        Min teori är att det mest gäller dominerande goldenhanar, som färgar så pass mycket att det sotiga är pigment som har hamnat lite fel på grund av att den dominerande hanen vill ha kraftigast färger. Men det är bara min ideé...............

        Mvh Chrille
        240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
        +55 liters yngelkar

        Kommentar

        • PålS

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Det man omedelbart tänker på är ju karoten-överdos. Du säger att du inte ger för mycket spirulina, men ger du nåt annat som kanske innehåller mycket karoten?
          Men gir ikke karoten bare rød farge? Hvorfor skulle det føre til svarte flekker?
          Jeg har noe astaxanthin i rekemixen, men fargene på hannen min har vært slik siden lenge før jeg begynte med dette.
          Det er for øvrig ingen andre fisker i akvariet som har noen feil i fargene.

          Pål

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #6
            Håller delvis med att det kan bero på att det är en dominant hane, men det är nog inte enbart det som det beror på!? Stress kan vara en orsak! Jag har en hane som är sotig, och han går med 4 andra hanar! I de andra karen där det inte är så stor konkurens är de inte sotiga!
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • Daniel Lindholm
              Användare
              • mars 2006
              • 92

              #7
              JAg har en ensam dominant Goldenhane som går med 3 honor. Han är kung och helt lugn i övrigt. Dock så visar han upp sotighet med jämn mellanrum.
              -------------------------
              Hälsningar

              Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

              720L Malawi

              60L Malawismåttingar

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av PålS
                Men gir ikke karoten bare rød farge? Hvorfor skulle det føre til svarte flekker?
                Nja, det finns många olika karotenoider, de i t.ex. spirulina och spenat kan ge fisk svarta pigmentfläckar, medan t.ex. astaxanthin inte gör det.

                De här trådarna kanske är av intresse för dig:



                Som du ser har andra stött på problemet, men det verkar inte som om nån säkert vet vad som orsakar det.

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #9
                  Vilka andra fiskar har du i karet?
                  Enligt min erfarenhet får man dessa svarta fält främst på huvudet på de dominanta goldenhannarna om de går i samma kar som andra mer dominanta fiskar.Det ser lite ut som mustash ibland
                  (Det ser inte alls ut som den pigmentering man kan få vid överdosering av spirulina.) Detta har jag fått bevisat för mig flera gånger. Jag har haft golden med dominanta rovmalawi och när jag flyttat dessa och istället satt i andra mindra mbunas har de svarta fälten gradvis försvunnit på goldenhannarna. Samma fenomen fick jag på 2 st goldenhannar som gick tillsammans med en grupp C. moorii.
                  När delfinhannen blev Uberdominant vid lek samtidigt som goldenhannarna vad leksugna och slogs sisemellan blev de mycket svarta.

                  Det verkar som att de svarta fälten dyker upp när hannarna inte rår på en starkare motståndare (så stark att de inte ens försöker) men ändå försöker färga ut "allt vad de bara kan" för att kaxa upp sig inför sina honor.
                  Den här teorin har jag fått bekräftat av min lokale "fiskhandlare" också.
                  Han har samma erfarenheter från kar i butiken.

                  Nån annan som observerat detta och kan bekräfta?
                  Senast redigerad av aquanord; 15 juni 2006, 22:02.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 256

                    #10
                    moori,
                    Nu när du säger det så låter det väldigt troligt att mina golden beter sig likadant.
                    Hanarna får sitt getskägg både när de bråkar sinsemellan och när de andra större fiskarna leker.
                    Lite av en revirgrej. När de större fiskarna leker kör de över alla revir och då färgar mina golden ut med ränder och skägg när de kör bort de stora grabbarna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...