Newbie: Utrustning för Malawiyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    Newbie: Utrustning för Malawiyngel

    Hjälp en Malawinybörjare.

    Två månader efter starten av mitt Malawikar fick alla fiskar tokspel och jag har nu ett antal tuggande honor (Sc. fryeri, C. moori och Golden). För att spara plats i lägenheten och minska sambofriktionen lät jag bygga en kub på 45*45*50 cm (~100 l) som får plats i den befintliga akvariemöbeln. Den filtreras mha ett powerhead (350 l timme, men något strypt) och ett elrör i filtermatta enligt standardmodell 1A ( ).

    Jag släppte i de första två honorna (en golden och en c. moori) i helgen efter två veckors tuggande, och i måndags spottade c. moori ut c:a 20-30 yngel. Hon vakar över dem bra och tar in dem när det blir fara och färde, men jag misstänker att goldenhonan aldrig kommer våga spotta så länge c. moori-honan går i samma kar.

    Mina funderingar:

    1. Vore ett bättre arrangemang att köpa in några plastbackar (30 liters "Flaj" t ex) att ha som spottkar, köra yngeln där i ett par veckor och sen ner i yngelkuben? Det är lite strömt i kuben, ynglen simmar mot strömmen hela tiden. Det är också väldigt svårt att se om ynglen får i sig nån mat, de få artemia jag lyckas kläcka försvinner i vattenmängden och jag undrar om ynglen kan hitta dem.

    2. Hur utrustas en sån plastback? Jag har läst om nåt billifilter, kommer inte att ha nån belysning i karen, kommer att köra med nåt gömställe men naket i övrigt.

    3. Yngelfoder; jag har köpt en liten burk artemiaägg från Herkules Zoo och kör med "glassburksvarianten" för att kläcka äggen. Det går inget vidare kan jag säga. Kläcks kanske 50 st per dygn. Funkar typ frusen cyclops till nykläckta malawiyngel eller finns det nåt annat foder ni rekommenderar?

    Peka gärna på nån befintlig tråd här, men jag lyckas inte få fram rätt svar.

    Mvh Magnus.
    Zoon
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    1. Ja, flera burkar vore bättre. Sen när dina yngel är kanske en månad gamla eller så är det ingen hit att släppa i nyfödda yngel där. Det brukar inte sluta så bra när man blandar yngel av för olika storlek.

    2. Luftdrivet billifilter är perfekt. Du behöver ingen inredning. Om du skall låta honorna spotta där kan det iofs vara bra att ha en grotta eller så.

    3. Förutom kläckt artemia kan du strö i lite flingfoder då och då.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tycker att du skall prova att kläcka artemiaäggen i en PET-flaska i stället. Jag kör med en 1½l flaska och kläcker massor.
      Jag har gjort på följande sätt. 1l vatten + ca 30ml havssalt + ca 5-10 ml ägg.
      Jag sätter flaskan på ljusrampen för värmens skull (inga problem nu :-) ) i flaskans kork har jag borrat ett hål & trätt i en luftslang från en liten luftpump. På detta sätt så blir det bra fart på vattnet. Jag använder sedan slangen för att suga upp artemian, så limma inte fast den utan ha den lös så att du kan justera den. Skaffa dig en bra sil & låt vattnet rinna ner i en kanna så du kan fylla på flaskan igen.
      Sedan detta med plastbackar är något jag själv funderar på, smidigt att ta fram när man behöver & lätta att stuva undan. Jag vet en kompis som kör med billiga terarie/akvarier i plast + plastbackar från en stormarknad, och för henne funkar det kanon. Vad som sedan är bäst får man dömma själv.

      Kommentar

      Arbetssätt...