Vem/vilka sjöodlar Kiriza??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Vem/vilka sjöodlar Kiriza??

    Som sagt; vem/vilka sjöodlar Kiriza? Är det bara Brichard eller finns det fler odlare/exportörer vid sjön som gör det??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    #2
    vad jag hört är det bara brichard som odlar kiriza.toby veal odlar real ilangi.peter

    Kommentar

    • amini
      Användare
      • maj 2006
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av akva99
      vad jag hört är det bara brichard som odlar kiriza.toby veal odlar real ilangi.peter
      heter det real ilangi eller är det variant av ilangi?
      mvh amini

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        "real Ilangi" kallar man den variation av ilangi där fisken är gul över hela sidan. Här har du en vrålsnygg "real ilangi" :



        Och här en som knappast skulle kallas "real" :



        Eller har jag fel?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Med risk att få äta upp...
          Är inte helt övertygad om att det finns fler sk "Ilangi-varianter" i Nkamba Bay,där de fångas,som INTE lär korsa sig,som vissa hävdar (bla fångstbossar). De mer oranga Ilangi kanske bara är en kross på Chilanga (Nkamba Bay) och Ilangi. Just "Real Ilangi" är bara en odlares egna namnsättning på Ilangi av EN färgvariant,som sen fick bra genomslagskraft.
          Alltså ; tror att det finns naturliga färgvariationer inom samma fångstområde av samma Tropheus-variant och att dessa sen sorteras i båten direkt efter fångst eller i karen på stationen. Tror samma om Chilambo och gul Nkonde (alt. Linangu) och det finns säkert andra exempel.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • ciklidMartin
            Användare
            • februari 2004
            • 213

            #6
            Ang Ilangi och "real Ilangi" så finns det en gammal tråd här på ciklid.se som behandlar ämnet.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

            Kommentar

            Arbetssätt...