Släckt ljus en vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Släckt ljus en vecka?

    Drar utomlands en vecka imorrn, och tänkte försöka undvika "tragedin" från i fjol (då flera fiskar dog av värmen). Har satt rullgardin för fönstret, och igår bestämde jag att hålla nästan alla akvarier släckta under tiden. Yngelkaret har hittills aldrig haft så varmt, så den lampan kommer att vara tänd.

    2 frågor alltså:
    1.Växterna (primärt javaormbunke) lär väl inte gilla detta ngn längre tid, men hur är det med firrarna (primärt Mbunas, ett par räkor och Ancistrus)? Kolmörker blir det ju inte.
    2.Hur många grader sänker man genom släckt lysramp (2 av karen har lampramp, 1 har lysrörsramp)?
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Är du rädd för att växterna ska vantrivas så ha tänt en timme om dagen. Fiskarna kommer bara att trivas om det är släkt dagtid.
    Gradantalet är omöjligt att säga.
    Det du däremot kan göra är att öppna täckglaset.
    Avdunstningen av akvarievattnet kyler akvariet.
    För att vatten ska förångas krävs energi och och den energin tas ifrån omgivningen.
    Prova att slicka dig på armen, blås sedan på armen och vipps har det blivit kallare där vattnet fanns(avdunstat). Trots att din utandningsluft är varmare än omgivningen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Hej.

      För fiskarnas del så är det inga problem. De har inget behov av ljusrampsljus för sin egen skull. Ser du till att det kommer in lite ljus i rummet så får de en normal dygnsrytm.

      Hur mycket temp du sänker genom att ha släkt vet jag inte. Jag har haldrig haft probem med att det blir för varmt.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Firrar har inget problem med att lyset är släckt, bara de kan se något litet under dagtid så de kan äta. Kommer ju även att vara en liten lampa tänd över yngelkaret. Kanske är lite "sömndruckna" när du kommer hem och teckningen/färgen har ändrats lite, men det går snabbt tillbaks när du kör igång det igen.

        Javaormbunke hör till de växter som fixar en nedsläckning rätt bra då den växer långsamt. Mer snabbväxande växter är en vecka utan ljus snäppet för långt för, men jag tror de skulle överleva de också - bara inte se så fina ut. Tipset om en timmes ljus kanske är något.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Tack för era svar!
          Lyset vid yngelkaret kanske jag kortar tiden på ngt, efftersom det ändå finns visst dagsljus som ni sade.

          Lyfta upp/ta bort täckglaset kan också vara effektivt vet jag. Då riskerar man dock för hög luftfuktighet i rummet samt att ngn firre kan hoppa ur. Tror inte jag vill ta den risken.

          Kommentar

          Arbetssätt...