Äntligen troffar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Äntligen troffar!

    Så har man då skaffat sig troffar 20 stycken 4 centimeter långa dubbar som går i ett 375-literskar. Jag har haft troffar tidigare men det är snart åtta år sen sist. Vilken fart det blev i det karet. Man kan sitta hur länge som helst och bara njuta framför karet. Och om tre veckor skall jag hämta trettio stycken Black bemba som skall gå i ett annat kar.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Välkommen i gänget!
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Tackar så mycket! Hur ofta matar ni era troffar? Jag matar två gånger ena gången med räkmix och andra gången med spirulinaflingor. Och en annan fråga vilken fördelning räkor/ärtor skall man ha jag kör 70/30.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #4
        Första månaden mycket mycket sparsamt. När man går upp i full matning så är det ofta och så mycket de äter direkt. För min del blir det ett par gånger per dag. Har själv slutat helt med räkmix. Tycker foder man köper är tillräckligt bra.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          Tjena.

          på räkmixen till troffar bör du nog ha övervägande grönt i mixen, du säger 70/30 räkor/ärtor
          borde nog vara tvärtom, även om jag vet att vissa får det att funka med mera räkor i oxå.
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Ja jösses!70 % räkor!? Måste ju ha skrivit fel,eller? Det är ju inga rovfiskar detta...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Christian: Vad kör du för köpefoder till troffarna?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Jag har kört med Aquatic Nature Excell storlek small till alla troffar jag haft och det verkar vara ett kanonfoder för dom. Kommer aldrig mer ställa mig och göra räkmix.

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Håller med att dagens köpfoder är tillräckligt bra,men det har inte samma växtkraft som räkmix.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Jag har inga troffar men jag tycker att räkmix är tillräckligt bra till mina ciklider. Visst har det komersiella fodret blivit bättre men det är kul att kunna använda hemmagjort foder. Jag utfodrar uppskattnings med ca 75% räkmix och 25% olika komersiella foder och då oftast av ren lathet. Jag brukar också blanda i blötlagda pellets i mixen för att få bättre tillväxt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Tycker oxå det är kul med hemmagjort foder. Känns som det är en del av hobbyn att tillverka räkmix själv. Sen hur man ska fördela allting. Herregud hur många bud det finns. Intrycket jag har fått handlar om att vänja in sina fiskar med en fördelning räkor/ärtor o köra på det alltid. Det är när man byter något som fungerar det går illa. Varför byta ut ett vinnande lag?
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • ciklidMartin
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 213

                        #12
                        Mina fiskar växer betydligt mycket snabbare på pellets än de gjorde på räkmix. och de leker betydligt mycket mer.
                        men jag var lite rädd att ha i för mycket proteiner i räkmixen så jag blandade bara i 20-25% räkor. Nu verkar de flesta ju använda mellan 30 och 50 % räkor och ha god tillväxt på sina fiskar.
                        Kanske beror växtkraft och lekvillighet också på vilka pellets man matar med. Om jag matat med billiga pellets hade jag säkert kunnat byta ut det mot bark och fått samma effekt.
                        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ursprungligen postat av MadMartin
                          Mina fiskar växer betydligt mycket snabbare på pellets än de gjorde på räkmix.
                          Det är ett av skälen till att jag använder räkmix, cikliderna får naturligare proportioner med räkmix som huvudfoder.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • ciklidMartin
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 213

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Det är ett av skälen till att jag använder räkmix, cikliderna får naturligare proportioner med räkmix som huvudfoder.
                            Om du är rädd at fiskarna skall växa för snabbt och få fel proportioner så är det väl bara att mata lite mindre?
                            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #15
                              MadMartin: Där har du fel. Om det är något som är värdelöst med pellets så är det att troffarna får fruktansvärt fula kroppar av pellets i jämförelse med en troffe som är uppdragen på räkmix. Om man löser det med att mata mindre så får fisken insjunken mage och det ser ju inte heller så kul ut. Jag är positivt inställd till pellets men det är absolut inget komplett foder.

                              Jag använder det av lathet och för att fisken faktist mår riktigt bra av det.
                              Senast redigerad av blackened; 11 juni 2006, 18:48.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...