Hemmagjort torrfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Hemmagjort torrfoder?

    Funderar på vad mer för foder man kan göra för Malawina. Efter ca 4-6 fall med uppsvällda bukar, vågar jag inte använda laxgranulat (inte ens försvällt). Har gjord en räkmix med 50-50, vilken går bra än så länge (innebär dock att frysen måste öppnas 1-2 ggr extra).

    Undrar..... någon som testat hemmagjort torrfoder? Ingredienser?
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag testade en gång att kavla ut räkmix till 1mm tjocklek och sedan in i ugnen 50º.

    Nåja fiskarna åt det , men om det fanns nån näring kvar vete 17.
    Bättre köpa torrfoder i affären, då vet man att det är bra grejer.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Här är en artikel från Ciklidbladet om torkad räkmix: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9810&LOPNR=3
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Förstår inte riktigt vitsen med eget torrfoder o för att cittera artikeln i Mickes länk. "Fördelen med att göra sin egen fiskmat är att man vet precis vad den innehåller" O då blir min följdfråga? Vet alla hemmamixare vad fodret borde innehålla?
        Senast redigerad av kaj.p; 09 juni 2006, 19:34.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag tror inte att alla hemfixare vet vad fodret borde innehålla, men däremot så tror jag att många djurägare tycker om att mixa ihop nån "hittepå mat".
          Det kanske bara är den late och dom som vet som ger sina djur näringsriktig mat genom att köpa fabriksgjord.

          Men detta stämmer, eller?
          "Fördelen med att göra sin egen grogg är att man vet precis vad den innehåller"
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm

            Men detta stämmer, eller?
            "Fördelen med att göra sin egen grogg är att man vet precis vad den innehåller"
            Inte efter tredje groggen...

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Inte efter tredje groggen...
                Alla vet väl att sålänge en av ingredienserna är i övervikt jämfört med de övriga är det en bra sådan. Oavsett antal.
                Tony Englund

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Artikeln visar hur man kan göra torrräkmixen, men det där med näringsvärdet då? Rätt blandad räkmix ger mycket näring åt firrarna, men riskerar inte denna att försvinna vid ev torkning?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag staller mig extremt skeptisk till eget torrfoder av tre orsaker:

                    1. Forvaring. Att forvara eget torkat foder i rumstemperatur utan att fettet harsknar tror jag helt enkelt inte pa. Enligt kalla pa SVA sa lider i princip alla akvariefiskar av leverskador orsakade av harskett fett. Jag forvarar torrfoder som jag ger till langlivade fiskar i frysen eller kylen. Visst, fodret ar gjort for att "inte forvaras over rumstemperatur", men hallbarheten forlangs om de forvaras kallare. Laxfoder ar t ex tillverkat for att klara ett ar i rumstemperatur och darfor koper inte laxodlare pa sig mat for mer an ett ar at gangen (min kalla for detta ar ca 10 ar).

                    2. C-vitamin bryts ner av varme och manga akvariefiskar lider av C-vitaminbrist. Pa yngel syns detta tydligt pa krokiga fenor mm.

                    3. Jag ger inte mina (langlivade) fiskar nagot som jag inte sjalv skulle ata (tja, jag ater inte fiskmat, men jag hoppas ni forstar hur jag menar). Jag skulle aldrig ata rakor som jag torkat sjalv och forvarat i rumstemperatur.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Jag håller med Ola och absolut det sista.
                      Men...... Eskimåer och Asiater klarar av det. Ni som har varit på fiskmarknad i Kina, Japan eller Thailand har sett olika sorters torkade vattendjur eller "färska" fullt med flugor på sig och undrat över hur man kan äta sådant utan att bli sjuk.

                      Sen kanske akvarister bör upplysas om att rampen är en värdelös plats att ställa fiskmatsburkarna på.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Jag håller med Ola och absolut det sista.
                        Men...... Eskimåer och Asiater klarar av det. Ni som har varit på fiskmarknad i Kina, Japan eller Thailand har sett olika sorters torkade vattendjur eller "färska" fullt med flugor på sig och undrat över hur man kan äta sådant utan att bli sjuk.

                        Sen kanske akvarister bör upplysas om att rampen är en värdelös plats att ställa fiskmatsburkarna på.
                        Fisk som torkats "pa ratt satt" ater jag faktiskt (t ex lutfisk!) men vete sjutton om jag skulle ge det till firrarna. Tankte skriva det dar med rampen men glomde det...
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Men fiskar äter värre saker än vad vi i den moderna världen häver i oss.

                          Lutfisk äter inte jag. Sjöfåglar o hundar har pissat på dom Urrrk.!
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            varför ens mata med laxgranulat?

                            Det finns så många kanonfoder i handlen som fungerar ypperligt. Eget torrfoder blir nog mer problem än ett bra foder. Räkmix fungerar också riktigt bra, där kan man tillsätta askorbinsyra som är ren c-vitamin och fiskarna får i sig det de ska få i sig. tillsätt även mulitivitamindroppar och lite astaxanthin så har man en kanonmix som gör att fisken mår bra och får bra färger.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • malawi375
                              Användare
                              • april 2006
                              • 209

                              #15
                              Hmm...svårt veta riktigt det här med fodret, och om hur viktigt det egentligen är att proportionerna av protein, fett, kolhydrater och vitaminer är helt optimala. Kanske är det ändå så att råvarorna och hur fiskarna kan tillgodogöra sig näringsämnena är mer viktigt. Vad jag menar är att ett hemmagjort foder, tex räkmix, där man köpt ingredienser som är avsedda för folk att äta, dvs mkt hög kvalitet, kanske är bättre än ett fabrikstillverkat foder med kanske sämre råvaror men med exakt de rätta "näringsproportionerna". De flesta levande varelser har en mycket stor förmåga att anpassa sig efter sin kost och kräver inte alltid exakt rätta proportioner men hög kvalitet är alltid av godo. Se nu inte detta som ett påstående, det är bara en fundering - jag har tex ingen aning om hur man gör fiskfoder på fabrik - kanske använder de gourmeträkor, prima primörer och färskpressade apelsiner som c-vitamin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...