Korsningsrisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrlejon
    Användare
    • oktober 2005
    • 17

    Korsningsrisk

    Finns det någon korsningsrisk om man har M. estherae och M. callainos ihop?
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Många säger det, jag säger att det är lungt. Jag har haft dem ihop i ca 7år utan problem. Men det skadar inte om du har en minst 5 st så blir risken mindre och då håller dem sig till sina egna.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • mrlejon
      Användare
      • oktober 2005
      • 17

      #3
      Ok, tack!

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Klart det finns korsningsrisk! Alla malawiciklider korsar sig med varandra och risken att två Metriaclima korsar sig är högre! BB: Du säger att de inte kortat sig.. Hur vet du det? Det är inte säkert att det är så lätt att se på ynglena, beroende på vilka egenskaper de ärver från vilken förälder....
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          blåa rödzebrahanar och callainos ser ju fan nästan likadana ut. Skall inte håkllas i samma akvarium. Kan garantera att du har fått korsningar BB då du troligtvis inte närvarat vid vartenda lek dina fiskar genomfört.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jep, håller som sagt med Jonas. Det är en dum kombination av i princip samma fisk och om du får yngel så lär du inte ens märka om det är korsningar eller inte. Även du bör fundera på att byta om lite där BB...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Har haft Rödzebra och Bright Blue ihop utan att de korsade sig!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Det tror jag säkert att många haft. Många har nog haft de och de korsar sig också och en hel del har nog som sagt haft det utan att de vetat om att de korsat sig...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Nej grabbar jag har aldrig fått korsningar. Jag har bara hållt vita rödzebrahanar och orangea honor tillsammans med bright blue och dessa vita hanar har bara gett vita och gula yngel. Har man bara tillräkligt många av varje så minskar risken och om man har hanar som är lite lugnare så går det bra. Bright bluena har bara givit perfekta blåa yngel. Vi säger att det är samma fisk och det är det kroppsmässigt iaf men så som jag har sett så har de alltid försökt para sig med sina egna.

                  Mvh/ Bright Blue

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Det kan mycket väl vara så som du säger, men att upptäcka korsningar är inte enbart en kosmetisk fråga. Det är så mycket annat som kan påverkas i kropp, organ, käkar, ögon etc. Det är ju såklart svårare att upptäcka korsningar mellan fiskar som är så lika som de vi talar om än exempelvis om en D. compressiceps korsar sig med en rödzebra.

                    Men som sagt, om du tycker det funkar, sör hårt! Men det är absolut inget man skall rekommendera!
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1321

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Men som sagt, om du tycker det funkar, sör hårt! Men det är absolut inget man skall rekommendera!
                      Förstå inte heller varför man överhuvudtaget vill blanda dom.
                      Finns ju riktigt snygga, isblå rödzebrahanar
                      Som t.ex denna, R.I.P:

                      (OK, finns ju inga blå honor förstås)
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Den är inte lika snygg som en bright blue tycker jag och sen ger inte blåa hanar lika fina yngel som en vit hane gör även om det är rödzebra-honornas gener som påverkar mest(egen teori). Jag kan hålla med om att det inte alltid funkar men för mig gör det det så jag fortsätter : )

                        Mvh/ BB

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Är man inne på Mbunas så är man väl mest inne på schyssta färgkombinationer (iom att de inte har särskilt mkt mer ) och då är ju rosa,orange,blå och isblå bland det fräckare att glo på!?? Jag törs påstå; att har man bara tillräckligt många honor (tex 10+) till respektive hane/hanar av rödzebra & BB (M.Callainos/Bright Blue)och att man håller koll på vilka hanarna lockar till lek. Har man för få honor,eller ej lekmogna honor,tar hanarna vad som finns till hands.Det är oftare,tror jag, att det är honorna som lockas till bastard-lek än tvärtom.
                          Som sagt;jag har hållt dessa fiskar på detta viset och märkte aldrig att hanarna var intresserade av "fel" honor.
                          Mel. Lombardoi verkar ha lättare att korsa sig med BB-honor.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #14
                            såg i affären förra veckan att en chipokae-hane leka med en tropheops hona så risk finns det ju alltid

                            Kommentar

                            Arbetssätt...