Pseudotropheus Acei - yellow vs white tail

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jajja2

    Pseudotropheus Acei - yellow vs white tail

    Hej
    Är det så att det inte spelar ngn roll om man har fiskar med liknande dräkter tillsammans -- med tanke på korsningar som kan uppstå. ??

    Jag har läst en del böcker om Malawisjön och cikliderna där och jag fick uppfattningen om att det var viktigt att inte ha ciklider med liknande dräkter tillsammans.

    Var inne och skulle ha ngra fler yellow tail (mari gold) i en zooaffär . I samma kar hade de både yellow tail och white tail - därför sa jag att jag skulle ha yellow tail och inte white tail. Varför då frågar expediten. ! med förklaring att det absolut inte spelar ngn roll vilken jag fick för de var samma fisk. !!

    Så nu undrar jag om jag helt varit ute och cyklat. Vad säger ni ? har ni ngn erfarenhet om detta osv...
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Rent generellt kan man säga att man inte bör ha olika arter med samma utseende. Att blanda samma art med olika geografiska populationer i samma kar kommer garanterat att korsa sig. Risken blir mindre om man blandar fisk som i naturen finns på samma plats då de redan "vet" vad som är rätt och fel.

    Sedan är det ju klart, att om man aldrig någonsin kommer släppa ifrån sig yngel från sitt kar spelar det ju mindre roll om de korsar sig eller inte, men korsningar på de flesta ciklider är bannlysta inom hobbyn.
    Tony Englund

    Kommentar

    • jajja2

      #3
      citat Tony: "men korsningar på de flesta ciklider är bannlysta inom hobbyn."

      och enligt din åsikt finns det stor risk att "white tail" och "yellowtail" av pseudotropheus "Acei" korsas om man har de i samma kar?

      Men är det inte upp till akvariehandlarna (om man skall dela upp ansvaret ) att SE TILL ATT DE SOM KÖPER DEM HÅLLER DENNA ETIK??!! och inte försöka slå i dem att "de kommer ifrån samma kull, " "altså de kommer ifrån samma uppfödare" (ändrade han sig till då jag ifrågasatte lite försynt). För gör de det då är det ju ännu värre - då säljer han redan korsningar, eller hur?? (om det nu är möjligt)

      "...Som akvarister har vi ett ansvar att urätthålla naturens mångfald och av denna orsak skall vi undvika korsningar..." citat Ad Konings Guide om Malawiciklider.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Ursprungligen postat av jajja2
        citat Tony: "men korsningar på de flesta ciklider är bannlysta inom hobbyn."

        och enligt din åsikt finns det stor risk att "white tail" och "yellowtail" av pseudotropheus "Acei" korsas om man har de i samma kar?
        Jag håller helt med Tony!

        Ursprungligen postat av jajja2
        Men är det inte upp till akvariehandlarna (om man skall dela upp ansvaret ) att SE TILL ATT DE SOM KÖPER DEM HÅLLER DENNA ETIK??!! och inte försöka slå i dem att "de kommer ifrån samma kull, " "altså de kommer ifrån samma uppfödare" (ändrade han sig till då jag ifrågasatte lite försynt). För gör de det då är det ju ännu värre - då säljer han redan korsningar, eller hur?? (om det nu är möjligt)
        Jo i en perfekt värld (enligt mig) hade affärerna alltid följt denna etik. Men de gör de som du märkt inte alltid; kanske på grund av okunskap, kanske på grund av kortsiktigt profitintresse. Varje akvarist måste därför själv bilda sig en uppfattning/etik och ta ansvar för sina handlingar.

        Eftersom du själv upprörs av affärens tillvägagångssätt i detta fall så se till att utöva konsumentmakt och låt affären få veta vad du tycker. Tala om att deras tillvägagångssätt och synsätt diskuteras på landets största ciklidsida, men gör det på ett konstruktivt sätt, målet måste vara att de ska ändra sina metoder och inte bara att racka ner på dem. Jag tycker att du gärna kan nämna affärens namn här så kan var och en som läser detta kan ta ställning till deras metoder.

        Ursprungligen postat av jajja2
        "...Som akvarister har vi ett ansvar att urätthålla naturens mångfald och av denna orsak skall vi undvika korsningar..." citat Ad Konings Guide om Malawiciklider.
        Klokt sakt av Konings.

        Daniel. Art-, variant- och fångstplatsfascist.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av jajja2
          och inte försöka slå i dem att "de kommer ifrån samma kull, " "altså de kommer ifrån samma uppfödare" (ändrade han sig till då jag ifrågasatte lite försynt). För gör de det då är det ju ännu värre - då säljer han redan korsningar, eller hur?? (om det nu är möjligt)
          Precis, kommer de från samma kull, eller åtminstone samma odlingsakvarium är risken stor att han säljer fisk som är blandad. Korsning är det väl inte i ordets egentliga bemärkelse eftersom det rör sig om samma art. Då får han sälja dem som enbart Acei och strunta i tillägget Yellow eller White och eventuell fångstort. Så gjorde man med nästan all Malawi förr, det är först på senare år (10-15) som exakt fångstplats blivit ett viktigt begrepp.

          Men det tycker jag vore att ta ett steg tillbaka mot en torftigare och primitivare akvariehobby. Ett exempel: hur kul vore det om det bara fanns en variant Tropheus moori i handel pga att blandat alla importerade djur oavsett fångstplats? Denna variant skulle ju dessutom inte motsvara någon variant som finns i naturen. Då tycker jag man lika gärna kan syssla med guldfisk eller guppy.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • jajja2

            #6
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            ...Ett exempel: hur kul vore det om det bara fanns en variant Tropheus moori i handel pga att blandat alla importerade djur oavsett fångstplats? Denna variant skulle ju dessutom inte motsvara någon variant som finns i naturen. Då tycker jag man lika gärna kan syssla med guldfisk eller guppy.


            mkt bra "talat" hehehe....

            jajja2

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #7
              Jag skulle vilja fråga vad skillnaden mellan "white tail" och "yellow tail" är. Mina acei har gula fenor, som övergår i vitt (väldigt vackert . Antar att detta är "white tail? Har yellow tail inget vitt på någon fena?

              /AJ
              Senast redigerad av elvin; 02 november 2006, 08:22.
              960 liter...snart!

              Kommentar

              Arbetssätt...