Storlek på malawiyngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    Storlek på malawiyngelkar?

    Hej,
    behöver lite hjälp vid inköp av yngelkar, ska bli "malawimorfar" för första gången. Jag bor i lägenhet och har ganska ont om plats, särskilt efter möbelakvariet kom på plats.

    Avsikten är att driva upp ynglen till "säljstorlek" (4 cm?) eller tills de blir stora nog att klara sig i det stora karet. Plats för ett 50-liters har jag, och det är inga större problem att byta vatten några ggr i veckan. Kjell Fohrman skrev nånstans att så små kar innebär att ynglen blir förkrympta.

    Vad tror/vet ni? Kan jag klara mig med ett välskött 50-liters eller får jag slänga ut TV:n och sätta ett 100-liters där istället?

    I mitt 450 liters går
    - 8 st Golden (1 tuggande)
    - 12 st rödzebra
    - 1+2 st C. moori (1 tuggande)
    - 2+3 st Sc. fryeri (ser ut att inte ha nåt emot lite kosttillskott i form av yngel)
    - 1 st L007 och 1 st L200
    ... och det har div rösen och barteribuskage.

    Mvh Magnus
    Zoon
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    #2
    Dom karen vi har nere i lokalen är de minsta 105 liters och det går hur bra som helst att driva upp fiskarna till säljstorlek 3-4cm, och dom växer med bra fart.

    Ett 50 liters kan funka om du inte har för många yngel däri.

    Mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Malawichrille
      Användare
      • februari 2006
      • 67

      #3
      Ett 50 literskar borde fungera om du sköter vattenbyten och liknande bra. Jag har själv ett ganska stort gäng med golden-yngel i ett 55 liters, så för golden vet jag att det fungerar.
      Mvh Christopher
      240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
      +55 liters yngelkar

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        nog är 50 liter i minsta laget speciellt om du bara skall ha ett yngelkar. Vore nog bättre med ett 100 liter är ju bara 25cm bredare.

        Att det kommer funka är ingen omöjlighet men trångt.

        Drar själv mina golden i 120 liter med bottenyta 80x40 och tycker det känns trångt om de är många.

        mvh Lennart

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Kasta ut TV´n och bokhyllan och in med ett 250 liters.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Jag håller med ska du bara ha ett akvarum satsa då på antingen 105liters med måtten 75x40x35cm eller 152 liters med måtten 95x40x40cm
            Har själv dragit upp djur i 152orsom är 8-9cm utan att se kosntiga ut.

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #7
              Allt beror ju på hur många yngel som skall gå i karet, men 50 liter är väl litet!
              Även 100 liter är litet, men rör det sig 20-30 yngel så funkar det hyfsat.
              Hade satsat på ett kar som är minst 1 meter långt.
              Golden är inte så krävande vad det gäller plats, jag har upp till 200 i ett 375, och det är inga problem. Men du hade andra som tuggade oxå, och de kräver mer plats för att växa bra!
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              • nusse
                Användare
                • april 2006
                • 69

                #8
                OK, tack för svar. Jag ser att det finns viss "risk" att ett 50-liters blir överbefolkat.

                Jag har plats för ett 50-liters i den befintliga akvariemöbeln; det är det som får mig att fråga om 50 liter räcker.

                /Magnus
                Senast redigerad av nusse; 01 juni 2006, 16:31.
                Zoon

                Kommentar

                • nusse
                  Användare
                  • april 2006
                  • 69

                  #9
                  Efter att ha blivit tillbakapiskad i ledet (försökte fortsätta diskussionen i ny tråd ) så undrar jag:

                  I akvariemöbeln kan jag klämma in en nästan-kub (b*d*h 45*45*50) som då ger drygt 100 liter vattenvolym. Behöver även 2-3 cm ungdjur långa kar? I standard 100 liters har fiskarna 25-30 cm till att simma på.

                  Inte för att de halvvuxna fiskarna jag har tillbringar dagarna med att sträcka ut fenorna från kortsida till kortsida direkt... Längden borde väl snarast ha med revirbildande att göra?

                  /Plumpen
                  Zoon

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av nusse
                    Efter att ha blivit tillbakapiskad i ledet (försökte fortsätta diskussionen i ny tråd ) så undrar jag:

                    I akvariemöbeln kan jag klämma in en nästan-kub (b*d*h 45*45*50) som då ger drygt 100 liter vattenvolym. Behöver även 2-3 cm ungdjur långa kar? I standard 100 liters har fiskarna 25-30 cm till att simma på.

                    Inte för att de halvvuxna fiskarna jag har tillbringar dagarna med att sträcka ut fenorna från kortsida till kortsida direkt... Längden borde väl snarast ha med revirbildande att göra?

                    /Plumpen
                    Åtminstone förr, för 20 år sedan gick tugget att det yngel växer bättre i långa kar. Argumentet var bl.a. att det skulle vara bra även får små fiskar att få "sträcka ut" och simma rakt fram en stund.
                    Jag hade då, några 120X30X30 som yngelkar.
                    Om det fortfarande är relevant får fler försöka svara på.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...