Hur ofta leker malawi och vad anses vara ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Hur ofta leker malawi och vad anses vara ofta?

    I många inlägg så pratar man om att dom leker oftare, exempelviss när man tillsätter eller tar bort kemikaler, ändrar fodret, sänker/höjer tempraturen etc.
    Men vad anses vara normalt för Malawi, hur ofta är det mellan lekarna?
    Exempelviss mina Interruptus (samma hona) leker ganska exakt med två månaders mellanrum är det normalt, ofta eller sällan?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Jag är ingen expert, men de jag har som leker regelbundet leker också med typ 2 månaders mellanrum. Bra för honan att få några veckor att äta upp sig på igen.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Mel. Intreruptus är en lättlekt variant.Har man väl fått igång dem,vilket inte är särskilt svårt med dessa, är det inte till fördel för honan(honorna om man har för få).Men fortsätter honan att lekas av så ofta kan hon lättare drabbas av sjukdomar eller tyna bort.Gäller många arter/varianter,inte bara malawi.Som Prayer sa; är bra om de får samla kraft med jämna mellanrum, gärna under flera månader tror jag skulle va "snällt".
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Absolut jag håller med om att det inte kan vara för bra för honan och gå för kort tid mellan lekarna. Jag har bara två honor och söker fler honor eller halvstora yngel men det verkar inte allt för lätt och finna när det gäller Interruptus.
        Att låta honorna gå i ett separat akvarium "honakvarium" tillsamans med andra honor, säg två månader efter dom har "uppfostrat" ynglena är säkert bra för hälsa. Är det någon som gör det?
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Vet dem som odlar (odlade?) på S. Fryeri,vars honor tenderar att tyna bort om de inte får äta upp sig mellan varven,som har ca 10 honor fördelat i två burkar och hanen får då pendla mellan dessa kar och leka av mogna honor med gott om hull.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            De jag har som lekt regelbundet så har honon fått en månad eller så på sig innan det är dags igen. Det som är den kritiska perioden är tiden efter den FÖRSTA kullen är släppt. Klarar honan att börja äta igen så brukar det fortsätta gå bra.
            Har haft några som tyvärr inte klarat av att komma tillbaka. Kanske bra att ha dem i ett "ätauppsigkar". Men oftast går det bra ändå! Kanske är det naturens sätt att sålla bort svaga individer?
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Mata honorna redan under ruvningen. Stort foder tar de inte, men när väl ynglen är kläckta så norpar de gärna småbitar eller smått foder öht. Jag har fått bättre resultat med mina Cyps på det sättet, och honorna blir inte lika smala efter att de spottat. Ynglen verkar också få en del, mina Cyps spottar inte längre smala yngel. Har med framgång testat detta även med trewavasae.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Jag matar även mina honor under ruvningstiden. Men en del honor kan eller vill inte äta. Jag har också märkt att honan kommer igång snabbare och att ynglena är 1-2 mm större än en hona utan mat under ruvningstiden. Jag har provat detta på Ps. Socolofi.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                Arbetssätt...