Callochromis pleurospilus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Callochromis pleurospilus?

    Vad skall man ha för könsfördelning p å pleurospilus. <<jag har skaffat mig en hanne och fyra honor är det en bra fördelning. Jag tänkte ha dom tillsamans med tjugo dubbar i ett 325-literskar skulle det kunna funka?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Satsa på lika många hanar som honor skulle jag säga. Då får man alla hanar i färg ordentligt och honorna lämnas ifred. Dubbarna lär inte bry sig om plerrarna.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Ursprungligen postat av Cutekid
      Satsa på lika många hanar som honor skulle jag säga. Då får man alla hanar i färg ordentligt och honorna lämnas ifred. Dubbarna lär inte bry sig om plerrarna.
      Ja om inte fler hanar än honor, eller är jag helt ute och cyklar nu?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Jonas.G
        Användare
        • januari 2003
        • 29

        #4
        Hade 2+5 i mitt 310. Då var ena hanen grymt snygg och den andra bara halvt utfärgad. Sen fastnade den dominanta hanen under en sten efter vattenbyte, tog nån timme innan jag upptäckte det. När han väl kom ut var han så medtagen så att den andra hanen lyckade spöa honom så mycket att han inte gick att rädda på bara några timmar.

        Nu har jag 1+5, en hane som inte färgar dåligt samt 5 honor som sitter upptryckta i varsitt hörn.

        Det kan nog bli svårt att introducera fler hanar till din. Isåfall får det bli nog ett rejält gäng. Har du tur färgar din hane fint ensam.
        Lycka till och glöm inte berätta hur du gör!
        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75746

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har C. stappersi som är snarlik, och de verkar funka allra bäst i lite större grupper. Tänkte ha ett gäng i sällskapskaret framöver, och då blir det minst 4 hannar och 8 honor. I mindre grupper är de rätt elaka mot varandra, enligt min mening. Själva bowern brukar de inte göra särdeles stor, men "reviret" verkar vara så långt de kan se. I stora grupper är det lika bra fart på dem som på Troffar. Mycket aktiva firrar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • nike69
            Användare
            • augusti 2005
            • 172

            #6
            Jag har haft pleurospilus i flera olika fångstplatsvarianter.
            instämmer till fullo med föregående talare.
            stora grupper är att föredra. Jag hade nog 10+10 på en av grupperna, och det var den gruppen som fungerade bäst.
            jag förespråkar flera hanar, så det finns några som inte är utfärgade ,det spar på honorna på dom dominanta hanarnas aggressivitet mot honorna
            men har man inte fler än typ 6 djur ,så är nog optimalt 3+3
            enligt mina erfarenheter iaf
            Fisk gör dig smart !

            / Niklas

            Kommentar

            Arbetssätt...