Flyttning av yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • september 2005
    • 56

    Flyttning av yngel

    Har under längre tid än det var tänkt förvarat 1+2 Caudopuntatus och 3+3 Pleurospilus i ett 63 liters kar. De ska snart få flytta till ett 375.
    Båda arterna har lekt i det lilla akvariet, Callochromishonan spottade när jag inte var hemma och inga yngel klarade sej.

    Precis för en liten stund sedan upptäckte jag ca 20st Caudopunctatus yngel nere vid botten helt oskyddade. Kan jag flytta dessa till ett yngelkar, och hur stor chans är det att de klarar sej. Har inget kar startat så jag måste isf dra igång ett på 40 liter som står.
    Hur ska jag gå till väga för att lyckas behålla några av ynglena?

    Tacksam för snabba svar!
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Tjenare.

    jag skulle bestämt avråda från att flytta caudo ynglerna överhuvudtaget, då de är mycket känsliga för förändringar, stora vattenbyten och flyttar, jag har losat massor av caudoyngel på det sättet.

    flytta hellre de vuxna, men dock med stor försiktighet där med....

    mvh

    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • molehill
      Användare
      • september 2005
      • 56

      #3
      Har tyvärr redan flyttat dom. Den "överblivna" Caudo-honan va riktigt sugen på yngel och hann under en timme snappa åt sej över 10 st. Jag lyckades bara rädda fyra stycken som nu går i själva i ett 40 liters kar.
      Får se hur det går med de överlevande, ska mata med nykläckt artemia så fort de kläckts.
      Ser kanske inte så ljust ut med tanke på hur känsliga de är...

      Finns det nått jag kan göra för att öka chansen att de klarar sej?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Det kan gå bra att flytta även känsliga yngel om man fångar upp dem mycket försiktigt (ser till att de aldrig är ovanför vattenytan), och enbart använder vatten från det kar de flyttades ifrån. Se till att fylla på med förberett vatten efteråt samt att ha ett väl inkört filter i yngelkaret (rengjort i akvarievatten). Att panikflytta känsliga yngel brukar sällan sluta bra, men det är ibland det enda alternativet. Nu när du redan flyttat ett gäng så är det bara att hålla tummarna. Det är ju inte så många, så matningen torde inte innebära några problem med vattenkvaliteten. För säkerhets skull kan du göra vattenbyten med vatten från ursprungskaret.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • molehill
          Användare
          • september 2005
          • 56

          #5
          De har klarat sej än så länge! Håller tummarna!
          De fick nyckläckt artemia igår och jag tänkte mata dom igen om en liten stund.
          Hade tänkt byta vatten först. Är det lagom att köra 1/3 varannan dag?
          Hur suger man upp matrester från botten med fiskar lika stora matrester?
          Har bara ett luftdrivet litet filter i karet, så jag kommer byta vatten ofta pga av
          den dåliga filtreringsförmågan.
          Har ett annat kar precis bredvid yngelkaret, tänkte ta vatten från det. Dock ej det
          akvariet de gick i men värdena är bra och det är exakt samma temperatur.

          Låter detta vettigt?

          Tack för svaren!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Låter vettigt, fast du kanske inte ska börja med att byta så mycket vatten. Som "slutmål" är det dck inte dumt. Det du kan göra för att slippa matrester på botten är att stoppa i ett par-tre posthornssnäckor. Rör inte ynglen men äter allt som ramlar ner på botten.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • molehill
              Användare
              • september 2005
              • 56

              #7
              Ok, men om jag börjar med att byta ca 1/5 varannan dag och ökar successivt under ett par veckor till 1/3 varannan dag, vore det bättre?

              De där snäckorna låter ju smidigt! Var hittar man sånna? Är det något de brukar ha på zooaffärer?

              Alla överlevande hittills!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jag hade gjort så med vattenbytena. En del hade säkert bytt hälften på stubben. Jag gillar att ha både byxor och hänglsen när jag gör vissa saker.

                Posthornssnäckor är väldans smidiga, helt klart. Utöver matrester mumsar de i sig blågrönalger. Jag tycker att man sällan ser dem i zoo-butiker - dels verkar många zoobutiker hålla efter snäckorna rätt bra och dels tror jag inte så många känner till att just Posthornssnäckan är ett verkligt nyttodjur. Enklast är nog att efterlysa dem, brukar finnas någon akvarist i närheten som har dem. Är du i Malmö kan du klippa några av mig.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Hej..

                  skulle igen avråda från dessa kraftiga vattenbyten, det räcker med 1/4 1gång/vecka caudos är riktigt känsliga för vattenbyten.det räcker med ett luftdrivet filter som filtrering se till att inte övermata istället
                  om så ska ske använd vatten fån det gamla karet som patrik säger...

                  Peter
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • molehill
                    Användare
                    • september 2005
                    • 56

                    #10
                    Då kör jag med byten 1/4 1ggr veckan! Vill inte förlora några i onödan.
                    Inga andra småtips på lyckad Caudopunctatus yngelvård?

                    Patrik - Tack för erbjudandet! Jag har tyvärr inte vägarna förbi Malmö den närmaste tiden, men hittar jag inga innan nästa resa söderöver så har jag av mej.
                    Senast redigerad av molehill; 02 juni 2006, 17:43.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...