Tanganyika i ett sexkantigt 50 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    Tanganyika i ett sexkantigt 50 liters akvarium?

    Hej undrar om någon skulle kunna ge mig ett tips om en tanganyika som jag skulle kunna ha i ett litet sexkantigt 50 liters akvarium. Hade tänkt mig ett par av någon art.. Tacksam för några tips..
    __________________
    sometimes shit just happens
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Det enda jag kan komma på är antingen Julidochromis transcriptus eller en grupp lamprologus multifasciatus. Jag skulle satsa på multifasciatus. Hade själv för några år sedan en grupp om fem stycken multifasciatus i ett 50-liters och fick massor av yngel. Tänk bara på att ha ett tiotal snäckskal.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      Har redan en grupp multisar i ett 54 liters akvarium som förökar sig i ett som du beskriver.. Så jag tror inte att jag behöver ett akvarium till med multisar. Tacksam för ditt tips om jullen får titta lite och läsa lite om denne.. Är även tacksam för mer tips om någon har några.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Jullar har en tendens att vara jävligt ilskna. Jag hade satsat på en koloni med multisar.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Tennessee
          Användare
          • januari 2006
          • 46

          #5
          Borde inte i stort sett alla snäcklekare funka..

          några som jag fått för mig skulle funka i ett sådant kar om man skall bortse från multisar är Lamprologus brevis och Neolamprologus signatus.. Blir kanske inte så mycket inredning då dom bara vill ha sand och snäckor.. men någon liten sten och växt kan du nog klämma in..

          Men annars testa med jullarna :-) fyll hela karet med sten och släpp i en 5 st då blir det inte så mycket plats för långa jakter utan dom kommer nog undan varandra..
          MvH Mattias
          222 L Malawi

          Kommentar

          • ciklider
            Användare
            • januari 2006
            • 104

            #6
            Tack för tipsen.. Är lite uppgiven därför att jag har provat med ocellatus 4 st men dom hade ihjäl varandra och 3 st yellow fin men dom trivdes inte alls.. Så nu vet jag inte vad jag ska göra med akvariet och det är lite tråkigt att ha det stående tomt..

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #7
              Som sagt, en grupp Lamprologus multifasciatus eller similis skulle förmodligen fungera fint. Båda arterna är kolonibildande och det brukar inte vara mycket stridigheter. Lägg en stor sten i mitten och snäckor runt omkring så att de inte kan se varandra hela tiden så blir det säkert frid och fröjd!
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • ciklider
                Användare
                • januari 2006
                • 104

                #8
                Skulle vilja prova med ocellatus igen.. Vad tror ni om 1 hane och tre honor? Dom ocellatusarna som jag hade gick tidigare i ett 200 liters så jag tror att dom blev lite ledsna när dom fick komma till det lilla akvariet.. Har placerat en hålsten i mitten av akvariet och snäckor runt om.. Borde inte det funka?

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Kan man ha snäcklekare från Tanganyika i ett 40-50 lit akvarium någon som vet?!Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Jepp! som det är beskrivet ovan i tråden kan man ha multisar i 54liters akvarium och dessa är definitivt snäcklekande ciklider från Tangayika! Även similis hör dit!

                    mvh Lennart

                    Kommentar

                    • ciklider
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 104

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklider
                      Skulle vilja prova med ocellatus igen.. Vad tror ni om 1 hane och tre honor? Dom ocellatusarna som jag hade gick tidigare i ett 200 liters så jag tror att dom blev lite ledsna när dom fick komma till det lilla akvariet.. Har placerat en hålsten i mitten av akvariet och snäckor runt om.. Borde inte det funka?
                      Ingen som tror att det ska funka? Tänkte åka och handla fisk i Nol idag så därför borde lite tips vara bra..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...