Astaxanthin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosengren

    Astaxanthin

    Vad har ni för erfarenhet av astaxantin?
    - syntetiskt
    - Naturligt(novasta)
    Vad har ni för åsikt om att tillsätta astaxanthin i maten?

    Min personliga erfarenhet/åsikt är att ämnet astaxanthin får fisken i sig naturligt, av att beta alger och äta smådjur som i sin tur ätit alger som innehåller astaxanthin.
    Men i våra akvarier ges dom inte den möjligheten om vi inte tillsätter astaxanthin i maten eller matar med cyklopps eller räkmix då skalen på räkor innehåller en liten del astaxanthin.
    Själv använder jag naturligt astaxanthin(novasta)i min räkmix för att ge fisken en bra hälsa, färg, ökad lekvillighet, med ett mycket bra resultat.
    Fakta om astaxanthin finns på http://astacarotene.se
    Jag kommer att vara på ciklidstämman i Malmö 20-21 april
    Mvh Fredrik Rosengren
    -




  • bosse

    #2
    Min erfarenhet med astaxantin är inte på något vis långvarig eller vetenskaplig, jag började med detta ämne i somras (2001).
    Jag har endast Tropheus, och vad jag tycker mig märka är en tydlig ökning av yngel specielt "Keriza" och "Körsbär" alltså gamla "Black"
    konstellationen, samma ökning märker jag inte på "Duboisi" eller "Bärnsten".
    Det jag använder är NOVASTA.

    Kommentar

    • Rosengren

      #3
      Hej bosse
      Hur mycket novasta använder du per kilo mat?
      Är din mat varm eller kall när du har i novasta?
      mvh Fredrik R

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        För ciklidister i Göteborgs-trakten kan det vara intressant att veta att Kent i Nol säljer egentillverkad räkmix med astaxantin tillsatt.

        Mvh Rasmus

        Kommentar

        • bosse

          #5
          Jag använder 1 "påse" (Sachett 5 g) till 1300 gr räkmix uppdelat på 900 gr räk-ärt-spenat massa + 400 gr Agar/vatten blandning, Agar vatten blandningens temperatur justerar jag till 70 graderC, innan jag häller i den i blandningen av NOVASTAR/Räkmassan.

          Kommentar

          • Daniel
            Användare
            • april 2002
            • 156

            #6
            astaxantin skall visst också vara ett bra färgförbättringsmedel
            och pålitligare än Spirulina ? Någon med erfarenhet eller synpunkter om detta ? Enligt sidan som är länkad ovan så skall det ge resultat under en kort tid.

            MVH
            Daniel


            Kommentar

            Arbetssätt...