Sandciklid-sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatCash
    Användare
    • september 2005
    • 29

    Sandciklid-sällskap

    Hej,

    Tänkte inom kort dra igång ett 720 l tanganyika med nån typ av sandciklid som huvudinvånare. Har inte bestämt vilken än, men det lutar på någon enantiopus eller cyathopharynx.

    Inredningen skall förhoppningsvis efterlikna en sandbotten i sjön med lite partier med runda stenar och några vallisneror.

    Skulle dock vilja ha ytterligare nån art i karet, gärna en substratruvare. Någon som har förslag på en möjlig art att kombinera med sandcikliderna?

    Har också kollat lite på Paracyprichromis nigripinnis som evt. sällskap, men har hört att de vill ha svagt ljus medans sandcikliderna möjligen vill ha starkt. Kommer att ha rätt så starkt ljus, iallafall i mitten av karet då jag har en halogenbelysning.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Många substratruvare är ju lite mer aggro än sand-ciklider, så det är lätt hänt att de trycker undan dem. Mitt tips är enten ett gäng Cyprichromis eller ett gäng Tanganyika-killis. Bägge förslagen håller sig en bit upp i karet och stör därmed inte sand-cikliderna. Att de dessutom är attans granna är bonus.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • PatCash
      Användare
      • september 2005
      • 29

      #3
      Tanganyika-killis? Ursäkta min okunnighet men whats that?

      Snäckskalslekare borde väl funka också förresten?

      Cyprichromis faller på att jag inte tycker de ser så roliga ut, fast man kan ju iofs ändra sig om någon butik har inne fina exemplar.

      Kommentar

      • Dansken
        Användare
        • november 2004
        • 47

        #4
        Tanganyika-killi





        Några bilder och en liten filmsnutt:

        Christian Andersson

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Tanganyika-killis är en romspridande stimfisk, landar någonstans strax över 10 cm i storlek. Mycket aktiva firrar och väldans färggranna - påminner i färgen om E. "Kilesa", fast utan svart och knallgult. Är känsliga för transporter och lite lättstressade över plötsliga ljusförändringar. I vilekt fall är de en prydnad för varje kar. Om du tycker de ser intressanta ut enligt Danskens bilder, så rekommenderar jag att du köper ett gäng yngel (runt 5 cm längd) - de är enklare att flytta. Är du lite mer avancerad kan du köpa romkorn av någon odlare och dra upp ett stort stim på egen hand.

          Oki, då faller Cyps kanske - men spana gärna in någon akvarist som håller dem, om du inte sett dem på hugget någon gång. De är enligt mig bland de klart snyggaste och intressantaste Tanganyika man kan hålla. Finns ju i otroligt många varianter, så någon snygg en ska kunna hittas.

          Snäckalslekare rekommenderar jag inte - de hör till de absolut tuffaste firrarna man kan stoppa i ett kar, enligt min mening. Trots sin litenhet kan de hålla rätt stora revir. Har kört L. stappersi med både "Kilesa" samt Callochromis stappersi (i kar mellan 375 och 600 liter) och snäcklekarna hade inga som helst problem att ta över halva karet. Kanske ett gäng multisar i ett hörn kunde funka, de är ju kolonibildande. Ett annat alternativ är att du bygger på höjden på en av sidorna i karet. Gör du det ok och har många grottor hela vägen upp så kommer det att bli ett fint tillhåll för några Jullar. reganin hör till de snällaste. Rätt fräckt att se hur de verkligen har magen mot underlaget hela tiden.

          Funderade mer över Paracyps - de kanske inte behöver uteslutas de heller. Håller du större delen av karet ljust men limmar fast en BTN-modul på bakrutan så att den "sticker ut" längs ytan (alltså med den minsta sidan mot bakrutan så att den liksom "flyter" i karet) så skulle de mycket väl kunna funka. Tycker du det ser skumt ut med en utstickande modul så går det ju enkelt att ordna en till som går från botten till topp undertill. Paracyps går att hållas ljust, men färgar bara inte ut lika bra - ofta blir de dessutom skyggare i ljusa kar.

          Nå. Det var mina fem öre.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #6
            Neolamprologus leleupi blir mitt tips (som vanligt). Substratruvare, underbar färg och snäll mot alla utom egna arten. Kan dock klippa ett yngel eller två! Men intressant och färgrik!
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Bara för att öka aptiten på cyprichromis. Inte bästa fotot men även jag sällar mig till Patriks påstående : "De är enligt mig bland de klart snyggaste och intressantaste Tanganyika man kan hålla. Finns ju i otroligt många varianter, så någon snygg en ska kunna hittas."
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Wilhelm,
                klart tjusigt foto, men jag måste bara säga att när de är verkligt i stöten så ÄR de ju faktiskt ännu grannare!! Ta det verkligen inte som någon kritik, ville bara påpeka att även om firren på din bild är snygg, så kan de just vara ännu värre... *s*

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Jo du har alldeles rätt, men min enkla kamera hänger inte med när cyps hanarna är som vackrast.
                  Jag har massa bilder (hade) när de är som värst, men tyvärr suddiga eller förvrängda pga de simmar för fort.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Jag har kört 15 melanogenys "utinta" i mitt 660 liters kar i lite över 3 veckor nu. Där går också 1 par med telematochromis temporalis. Det fungerar inte så bar som jag hade hoppats på. Temporalisarna är på och stressar "utintan" hela tiden då de jagar iväg dem från sina stenrösen. Sandciklider är ganska veka så jag hade kört på samma setup som Patrik snackar om. Cyps eller Paracyps är kanonbra kompisar till sandciklider då de håller sig högre upp i karet.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • PatCash
                      Användare
                      • september 2005
                      • 29

                      #11
                      Tack för alla svar!

                      Har nog ändrat mig lite ang. cyprichromis efter era bilder och kommentarer, är nog inte så dum ändå!

                      Håller med om att leleupi är en mkt intressant och vacker fisk, hade en grupp av dem i mitt förra kar som jag sålde när jag flyttade. De ägnade stora delar av tiden åt diverse "akrobatiska" konster som var rätt så kul att se på.

                      Regani är också en favorit, hade den också i förra karet. De var dock extremt aggressiva mot varandra.

                      Kanske skall vara försiktig med ev. snäcklekare då, men de verkar avgjort häftiga! Någon som vet förresten hur man enklast får tag i lämpliga snäckor?

                      Kommentar

                      • Alexander Wiberg
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 445

                        #12
                        Jag köpte mina på Ankaret i Landskrona. Äkta tanganyikasnäckor, kallade Neothauma. Har för mig att jag gav 205:- för 35 st. Då är alla kostnader inkluderade (frakt). Finns bilder på dem på min zoon.
                        A.Wiberg (alex83)

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                        Kommentar

                        • Jeppe
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 409

                          #13
                          Jag var ut och letade på vanliga vinbärssnäckor som jag kokade, drog ur sniglarna på, kokade, lade i blöt och kokade igen. Men det är inte så bra som jag trodde, för dom bryts ner väldigt fort, i höstas hade jag runt 30 st. alla hade smulats sönder vid jul..
                          540 Troffar, Callochromis ect
                          100 sydamerica, dvärgar
                          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                          40 tomt

                          Qui dormit, non peccat

                          Kommentar

                          • Alexander Wiberg
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 445

                            #14
                            Har även haft vinbergssnäckor, och när jag jämför dessa med neothauma vinner neothauma både i funktionalitet och utseende. Dessutom är neothaumasnäckorna redo för bruk med än gång, ingen kokning o.d!

                            Förresten, vinbergssnäckor och vinbärssnäckor är kanske inte samma snäckor?
                            A.Wiberg (alex83)

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #15
                              Jo det är det nog, det var säkert jag som stavade fel..
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...