Foder till tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Foder till tropheus?

    Vad ger ni era Tropheusar för mat. Jag skulle vara tacksam för lite tips eftersom jag skall hämta en grupp Black pemba om en månad. Tidigare när jag hade Tropheus gav jag mest räkmix men då hade jag en del problem med soten.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    jag ger enbart räkmix med övervägande räkor fungerar utmärkt. mvh janne

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Det viktiga med räkmix är att finfördela/mala upp mixen. Jag ger mina räkmix utan problem sen kompletterar jag med Sera flora flingfoder och lite artemia ibland.

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • september 2003
        • 243

        #4
        Det viktigaste är väl att ge dom samma mat som dom får nu. Fråga helt enkelt nuvarande ägaren vad de får för mat och ge sen samma. Vill du sen ge dom något annat så vänj in dom långsamt. Jag ger mina JBL novorift och det har funkat bra....
        Patrik

        Kommentar

        • zeke66
          Användare
          • maj 2006
          • 106

          #5
          Jag ger mina Hikari Spirulina mini pellets och som flingor Osi Spirulina Fungerar hur bra som hälst
          450 L med Tropheus Ilangi F1

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Jag ger mina i princip enbart Aquatic Nature Excel pellets... den minsta varianten. Första 2 veckorna gav jag dom spirulina flingor och lite av nån sorts troffemix(räkmix) som knappt innehöll några räkor men efter jag va borta en vecka sa gav fiskvakten dom enbart pellets o alla köka det nu o mår bra så jag fortsätter med den, polaren har kört enbart det till sina moliro i snart 3år utan en sjuk fisk så det verkar funka bra.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Jeppe
              Användare
              • oktober 2005
              • 409

              #7
              Jag matar mina Troffar med enbart räkmix. En tredjedel räkor och två tredjedelar räkor samt lite vitaminer. Funkar perfa förutom att det skitar ner vattnet väldigt mycket. Men gör man bara vattenbyten en gång i veckan funkar det hur bra som helst.
              540 Troffar, Callochromis ect
              100 sydamerica, dvärgar
              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
              40 tomt

              Qui dormit, non peccat

              Kommentar

              • ciklidMartin
                Användare
                • februari 2004
                • 213

                #8
                Matar nästan enbart mina troffar med spirulina pellets. Pelletsen är egentligen framtagen för koi men troffarna växer och leker bra på det.
                För att få variation matar jag en del med spirulina flingor med men det känns inte som om troffarna direkt växer på det.
                www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Tropical Spirulina Forte matar jag mest med. Sedan ger jag dem allt möjligt såsom pellets, vanlig fiskmat osv. dock bara lite och inte mer än ett par gånger i veckan.

                  Dessutom ger jag dem mat ett par gånger om dagen (eller mer) och enbart så mycket som de direkt äter upp.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Mina får räkmix på eftermiddagen och Tropicals Spirulina Super Forte på kvällen. Samma matsedel vareviga dag förutom en fastedag i veckan. Men sista veckorna har jag börjat alternera mellan röd och grön räkmix. Den röda är 50/50 mellan ärtor och räkor och den gröna är 30/70.

                    Jag vet inte vad som räknas som bra tillväxt men mina har växt c:a 2 cm, från 5 till 7 cm, på fem månader.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #11
                      kör räkmix och Tropicals spirulina super forte. ger dom några gånger/dag beror på hur jag arbetar..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...