Svårt eller lätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Svårt eller lätt?

    L.ocellatus annses dom lättlekta eller e dom lite knivigare än brevis o multifaciatus och stappersi?
    Börjar tro att jag har 13 hanar... låter otroligt men finns inga som e vänner eller visar tendens på att nånsin bli vänner. Jag har även försökt hitta lite om hur dom lever, dvs mängden fisk inom visst område... om nån vet så vore det bra med lite info om dom elaka smådjävularna =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Samma sak med mina Stappersi kan jag säga om det är ngn tröst. Av 5 st återstår nu 3 . En hittade jag död (ihjälslagen) och en är saknad i strid...

    Tror fan alla mina var/är hanar, låter dock smått otroligt att det inte finns en hona bland dina 13... Men otroliga saker har ju hänt förr!

    Jag har ju ingen längre erfarenhet av snäckisar men jag undrar nästan varför jag har snäckskal i burken eftersom de inte bryr sig om dom...

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      JO jag trodde ju nått skulle ha hänt efter man varit borta en vecka men dom stog o sura på sina håll som vanligt, ingen som e sönderbiten iof, bottenytan(180x80) e nog så pass att dom slipper den biten men det vore ju som sagt skoj men nån form av annat uppträdande än att dom ser sura ut eller tigger mat <=)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        När jag fått hem mina så var de inte alls lika sugna på tiggandet som Malawi är, min första tanke var "oh fy fasen va kul med fiskar som inte tigger så fort man råkar röra sig i soffan" men efter en vecka var det kört... Nu är de vid matningplatsen så fort jag öppnar ytterdörren!

        Tråkigt att inte "få igång" det där intressanta beteendet, ska nog köra med multisar när jag drar igång mitt framtida projekt som ligger och gror i skallen. De verkar lite lättare än de här aggresiva rackarna Tycker ändå att det känns som att du har rätt förutsättningar (karstorlek) för att få igång din grupp...

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Glömde en grej, hur många snäckskal har du?

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • februari 2004
            • 349

            #6
            Jag har 1 + 3 i ett 96l´s.Efter två månader har hanen lekt av alla honor,och nu råder ett lugn i karet.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Glömde en grej, hur många snäckskal har du?
              Hm... runt 10-12st tror jag det va men nu syns bara 5 resten e nergrävda.
              Kanske bör ha fler snäckor... väntar en vecka o kollar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Ocellatushanarna brukar gräva igen de snäckskal som de själva inte vill använda (för att ingen annan ska kunna använda dem). Har du tretton fiskar bör du nog ha 30-40 skal tycker jag.

                När jag skaffade mina ocellatus lekte de efter någon vecka. Men det blev aldrig yngel eftersom hanen gick bärsärk och kastade ut honan från snäckan och käkade (troligen) upp rommen. Nu, efter ett par månader, verkar det som hanen och honan fungerar igen. Honan har fått på sig lekdräkt och vaktar en snäcka. En ytterligare hona har inte kraft nog att ta ett eget revir så hon håller främst till i akvariets övre del.

                Enligt min (begränsade) erfarenhet verkar det alltså som det tar tid innan ocellatus skapar fungerande relationer. Och mycket snäckskal går det åt eftersom många blir neutraliserade.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Deelay,
                  du ska definitivt ha fler snäckor. 30-40 ser jag som underkant, betydligt gärna fler. De är svåra att se könsskillnad på, det enda egentliga "tecknet" är storleken - hannarna blir större. Det är statistiskt mycket osannolikt att du inte fått en enda hona om du införskaffade 13 firrar, men risken finns att det är så. De anses inte svårlekta om man har ett par/harem, men det gäller ju att få det först. Liknande problem med Jullar - inte svårlekta om man har ett harmoniskt par. Gäller bara att få fram ett sådant.

                  Annars vet jag inte hur länge firrarna har gått i karet, men efter ett par veckor så borde det finnas minst ett par tycker jag. Testa att flytta ett gäng om det inte händer något å det snaraste, kanske tycker de att det är för mycket fisk (av samma art) i karet. Ett par/harem som funkar kan man ha i mycket mindre kar, men innan detta bildats kan de vara verkligt aggro.

                  Fräcka men skumma firrar, helt klart.

                  Hilsen, och lycka till.

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    k kommer slänga ner 20 snäckor till i morgon da... dom har simmat där 3veckor nu så man får väl vänta o se hur det tar sig annats blire till o byta ut hälften o se om man får några honor =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Stöder ingen min teori: Honor=vit fenkant. Hanar=gul fenkant?
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Per Bjellert
                        Stöder ingen min teori: Honor=vit fenkant. Hanar=gul fenkant?
                        hittade 2 med lite ljusare fenkant, dock inte vita.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...