Vilken är skillnaden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Vilken är skillnaden?

    Vilken är skillnaden mellan Pseudotropheus saulosi och Pseudotropheus demasoni.

    Och då menar jag inte utseendet, utan i princip allt annat . . . . .
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Temperament inom gruppen tycker jag är tuffare inom demasoni, men saulosi är inte långt efter.

    Pseudotropheus saulosi föds som gula och hanar färgar om till "demasoni"-liknande teckning..dvs vertikala mörkblå-ljusblå ränder.

    Pseudotropheus demasoni anser nog jag, efter egna erfarenheter och vad jag kunnat läst mig till av andras, är känsligare av dessa två arter när det kommer till sjukdomar.

    Det är väl dessa som jag först tänker på...förutom det uppenbara...att Pseudotropheus saulosi endast finns på Taiwan reef...medans Pseudotropheus demasoni finns i minst ett par lokala varianter på olika fångstplatser.

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • februari 2004
      • 349

      #3
      Tack informationen!

      Tänkte prova Saulosi´n istället, då Demasonin faller ifrån en efter en.Vet inte varför.Inga andra firrar uppvisar något sjukdomsbeteende(inte heller dom Demasoni som fallit ifrån).Tror att det beror på att dom är tuffa inom gruppen. d v s en hanne betar av en efter en av dom andra individerna.Verkar vara både honor och hanar som stryker med.Hhrrmm!?
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av Stefan Larsson
        Temperament inom gruppen tycker jag är tuffare inom demasoni, men saulosi är inte långt efter.

        Pseudotropheus saulosi föds som gula och hanar färgar om till "demasoni"-liknande teckning..dvs vertikala mörkblå-ljusblå ränder.

        Pseudotropheus demasoni anser nog jag, efter egna erfarenheter och vad jag kunnat läst mig till av andras, är känsligare av dessa två arter när det kommer till sjukdomar.

        Det är väl dessa som jag först tänker på...förutom det uppenbara...att Pseudotropheus saulosi endast finns på Taiwan reef...medans Pseudotropheus demasoni finns i minst ett par lokala varianter på olika fångstplatser.
        Nu blev jag fundersam. Kan man verkligen skilja på olika Demasonivarianter? Jag trodde inte det. Fångstplatser är väl bara två?

        Jag har både Pseudotropheus saulosi och Pseudotropheus demasoni i ett akvarium. De uppvisar ett likartat beteende på det sättet att de bryr sig mest om den egna arten och struntar i de andra. Min demasonigrupp har dock havererat, endast 3 återstår.
        Skillnader mellan de två arterna är väl att Saulosin går bra att hålla som de flesta mbuna, en hane och några honor, medans rådet om Demasoni är en rejäl grupp, minst 15 gärna fler.
        Senast redigerad av Havs; 22 maj 2006, 06:59.
        Min zoon

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • februari 2004
          • 349

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Min demasonigrupp har dock havererat, endast 3 återstår.
          .
          På vilket sätt har den havererat?Har du sett några tecken på sjukdom?
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Micke Lövberg
            På vilket sätt har den havererat?Har du sett några tecken på sjukdom?
            Nix, de har bara legat som döingar en efter en med ett par veckors mellanrum. Inte soten. Endast en enda fisk där jag kunnat se att den blivit ihjälbiten.
            Jag tror ifs att jag hade otur med att få många hanar, bland de 14 jag startade med.
            Jag har två hanar kvar som inte lyckas ha ihjäl varandra och en tuggande hona kvar. Hoppet är inte helt ute, men nästan.
            Min zoon

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • februari 2004
              • 349

              #7
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Nix, de har bara legat som döingar en efter en med ett par veckors mellanrum. Inte soten. Endast en enda fisk där jag kunnat se att den blivit ihjälbiten.
              Jag tror ifs att jag hade otur med att få många hanar, bland de 14 jag startade med.
              Märkligt! Samma här hos mig.Först dör en,sen går det en vecka så är det nästas tur.Aldrig två eller fler som dör samtidgt.Va´f-n kan det vara.Har povat med dubbla vattenbyten per vecka samt att hoppa över ett en vecka.Ingen skillnad.
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                angående Ps.demasonivarianter så finns det tre stycken. Ps. Demasoni Pombo Rocks, Ps. demasoni Ndumbi point och Ps. demasoni mocambique. Mocambique skiljer sig mot de andra två i färgteckningen.

                Ps. demasoni pombo sägs vara en biffigare demasoni som är lite högre och kraftigare i kroppen än den vid Ndumbi point. Pombo är den variant som är vanligast i handlen medan Ndumbi är vanligare i sjön. Desssa två är i övrigt likadana till utseendet.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jonas E
                  angående Ps.demasonivarianter så finns det tre stycken. Ps. Demasoni Pombo Rocks, Ps. demasoni Ndumbi point och Ps. demasoni mocambique. Mocambique skiljer sig mot de andra två i färgteckningen.

                  Ps. demasoni pombo sägs vara en biffigare demasoni som är lite högre och kraftigare i kroppen än den vid Ndumbi point. Pombo är den variant som är vanligast i handlen medan Ndumbi är vanligare i sjön. Desssa två är i övrigt likadana till utseendet.
                  Tack för svaret, nu har jag lärt mig något nytt.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...