Lite ljus, mycket lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xork
    Användare
    • januari 2006
    • 93

    Lite ljus, mycket lek

    Tänkte dela med mig av mina senaste iakttagelser
    Karet det handlar om är ett 540 Tanganyika med Leptosoma, Ventralis och Kilesa.

    Det hela började med en massiv flytalgsinvation. Efter 7 dagars mörkläggning återstod endast en lite lätt sjösjukegrön ton på vattnet. Behöll rampen av och det gröna försvann men kvar återstod ett grått vatten som bara blev värre och värre. Lusläste forumet. Infusorer var det troliga svaret. Mörkläggning igen, 5 dagar. Blev skapligt. Matade försiktigt under 2 veckor, blev bara värre sen var det mörkläggning igen i 9 dagar. Fortfarande grått. Eftersom det inte skall vara farligt för firrarna så tyckte jag lite synd om dom så jag skippade total mörkläggning och höll bara rampen avstängd. På dagarna täckte jag framrutan med en filt och på eftermiddagarna får dom det dagsljuset som kommer in i rummet.

    Nu två veckor senare börjar det intressanta. All hierarki som tidigare funnits omprövas, den förtryckta Ventralis hanen blir dominant. Den dominanta leptosoma hanen har fått två nya utmanare. Två av tre Ventralis honor tuggar. Båda de fullvuxna leptosoma honorna tuggar, de yngre har gjort sitt första försök. Kilesan förbereder sig, botten ser ut som ett månlandskap

    Vattnet? Jo fortfarande lite grått men mycket bättre och de verkar onekligen som de trivs.

    Kände att det var kul att skriva ett inlägg där inte allt är åt skogen =)
    Någon som har liknande erfarenheter?

    MVH
    Martin
    Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, jag har själv haft stora problem med mitt vatten, som du beskriver det grått skit som inte blir bättre men fiskarna verkar må ok. Även när jag byter vatten så händer inget. Kul att dina fiskar trivs. Är det bara mörkläggning som hjälper eller kan man göra något annat?

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Blir nyfiken på hur Kilesan och Ventralisen samsas. Är det problemfritt,kommer nån till korta. Kanske de inte är vuxna än? vad har du för fördelning på dem?¨
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Xork
        Användare
        • januari 2006
        • 93

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Blir nyfiken på hur Kilesan och Ventralisen samsas. Är det problemfritt,kommer nån till korta. Kanske de inte är vuxna än? vad har du för fördelning på dem?¨
        Ventralisen är vuxen (2+3), kilesan (3+4 troligen) började färga för ungefär 2 månader sedan (WOW). Men det är ingen av dom två som dominerar, när det är en leptosoma hanne som dänger till både leksugna ventralisa hannar och gropgrävande kilesa. Har 5 leptosoma hannar för att sprida aggressionerna. 4 står bakom pumpen Men nu börjar de övriga utmanas lite. får se vad som händer.

        Fördelningen tycker jag fungerar bra annars. Kilesa botten, ventralis i mitten och Leptosoma högre upp. Så länge ingen leker är det frid och fröjd

        /Martin
        Senast redigerad av Xork; 20 maj 2006, 18:18.
        Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

        Kommentar

        • Xork
          Användare
          • januari 2006
          • 93

          #5
          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Tjena, jag har själv haft stora problem med mitt vatten, som du beskriver det grått skit som inte blir bättre men fiskarna verkar må ok. Även när jag byter vatten så händer inget. Kul att dina fiskar trivs. Är det bara mörkläggning som hjälper eller kan man göra något annat?

          Mvh/ BB
          Det jag fått fram är att infusorerna gillar ljus och näring. Stäng av rampen och mata sparsamt. Mitt kar får direkt solljus några timmar mitt på dagen så då täcker jag framrutan. De blir endå visst ljus från sidorna och ovanifrån. Matar var annan dag med räkmix. Har hållt på så några veckor. nu är det nästan borta. Jag försökte ett tag "byta bort" infusorerna men hade endå på rampen. Blev bara värre och värre. till sist hade jag nästan bytt bort alla nyttiga bakterier och kilesan kliade sig (skrev en annan tråd om detta). Så jag lungnade ner mig lite och tänkte att det får ta den tid det tar.
          Det jag lärt mig på alla mina misstag är att skynda långsamt

          /Martin
          Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

          Kommentar

          Arbetssätt...