sjuka fiskar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perka
    Användare
    • januari 2006
    • 23

    sjuka fiskar!!

    Hej! har en burk på 540 liter med lite blandade mbunas,b.l a.6 st maingano.kom hem igår och tittade i burken och såg att just dom inte såg så pigga ut.Dom står och bara svajar och ser allmänt dåliga ut.Vad kan det vara för fel?,och vad kan man göra.Det är bara dom ,inte dom andra fiskarna
    []
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    hmm. i mitt 222liters kar har det varit ungefär så, har mbunas, varierar lite på olika arter hur "dåliga" dom verkar vara men problemet för mig har jag upptäckt att jag inte bytt vatten i tid. men dom piggnar till så fort jag bytt vatten

    kan detta stämma för dig? att du inte bytt vatten på länge?

    mvh christoffer
    Senast redigerad av choffe; 07 juni 2006, 21:32.
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Perka
      Användare
      • januari 2006
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av choffe
      hmm. i mitt 222liters kar har det varit ungefär så, har mbunas, varierar lite på olika arter hur "dåliga" dom verkar vara men problemet för mig har jag upptäckt att jag inte bytt vatten i tid. men dom piggnar till så fort jag bytt vatten

      kan detta stämma för dig? att du inte bytt vatten på länge?

      mvh chrstoffer
      Brukar byta ungefär 1 gång i veckan,ca 1/3 del.Bytte i torsdags i förra veckan,kanske blev dom lite bättre,men i går var det dags igen.
      []

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        vad kör du med för filter?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Ibland kan man få byta oftare än 1 gång i veckan... Ser dina fiskar hängiga ut kan första åtgärd vara att byta vatten.

          Är hänget kvar ja, som jonas säger... Filtret?
          Hur har du utblåset från pumpen? Det ska vara mot ytan, malawis gillar ju mkt snurr på vattnet plus för syresättningen som dom oxå vill ha mkt av!

          Låter som något med vattnet hursomhelst... enligt mina korta erfarenheter...

          (lyssnar just nu på babys hate me med Danko Jones sicken rockig låt!!!)
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Om det hjälpte med vattenbytet så tycker jag att du kan prova med ett eller flera större vattenbyte.
            Slanga ur 60-70% av vattnet och häll i dina normala 30%. Tryck ner pumpar och värmare så att de är under den sänkta nivån. Fyll resten efter 2 dagar.
            Denna lilla manöver kan man upprepa om man ser att det har en positiv effekt.
            Kolla i karet om någon har pillat i ett mynt eller liknade.
            Byter du endast 30% av vattnet tar det en himla massa vattenbyte innan du fått bort "det dåliga" vattnet.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Det där med utspädning kan vara lite förvillande.
              Om man har t.e.x ett 500 liters kar och har ett filter med pump som pumpar 500 liter / timme tar det minst fem timmar innan allt vatten har paserat pumpen.
              Lika dant blir det med vattenbyte eftersom man hela tiden späder ut det "gamla vattnet".
              Därför behöver man ibland stora vattenbyte för att återställa balansen i karet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Hur stark cirkulation har du? Rekommenderat är 3-4 ggr storleken och uppåt. Själv har jag ca 11 ggr, och blir "attackerad" vid varje vattenbyte

                Temperaturen får inte heller vara för hög (vilket den tyvärr kan bli sommartid).

                Kommentar

                • palleq

                  #9
                  Sjuk Malawiciklid

                  Hej.
                  Jag har ett ganska nystartat akvarium med drygt tio ciklider. En av de störra är väldigt orkeslös, står vertikalt för det mesta och har dessutom matta ögon. Övriga fiskar trivs prima och är aktiva.

                  Vad göra?

                  Kommentar

                  • palleq

                    #10
                    Ursprungligen postat av palleq
                    Hej.
                    Jag har ett ganska nystartat akvarium med drygt tio ciklider. En av de störra är väldigt orkeslös, står vertikalt för det mesta och har dessutom matta ögon. Övriga fiskar trivs prima och är aktiva.

                    Vad göra?
                    ...i alla fall.
                    Min fina blå gula Mari Gold gick inte rädda.

                    Kommentar

                    • Bedde
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 18

                      #11
                      Vad tillsätter du

                      för medel, salter osv vid dina vattenbyten? + hur kallt blir vattnet när du har bytt? Ibland kan ju också för mycket "stökeri" i karet stressa vissa o de blir "sjuka" av det med. Hänger de uppe vid ytan o kippar efter luft så att säga? Isåfall kan det vara nitrit kanske? Vad utfodrar du dem med är också viktigt att tänka på speciellt för vissa firrar.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Nitrit och amoniak är stora bovar i nystartade byttor.

                        Det tar ca: en månad att starta ett nytt kar innan biologin fungerar helt om du inte har ett inkört filter eller en fung. bottenmassa.
                        Fram till dess så rek. jag att mata minimalt samt dagliga vattenbyte.
                        Absolut lättaste sättet är att köra ett filter 3-4 veckor i ett "gammalt" akvarium. Har man inget hemma så plugga i hos en kompis akvarium.
                        De "goda" bakterierna växer(delar sig) nämnligen till väldigt långsamt.
                        Har Ni strul med ett nystartat kar(utan gammal biologi) så fråga nån kompis om dom har en extra pump i sitt kar. Finns det så fixa i det i Er bytta på stubberten så finns det möjlighet för att fiskarna lättare ska överleva.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...