Ancistrus dödad av golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jajja2

    Ancistrus dödad av golden?

    Hej.
    Min Ancistrus mal dog och nu funderar jag på att köpa en ny. men vet inte om den dog av att den blev attackerad av mina små golden. Malen var mer än dubbelt så stor som mina golden. Men fenorna var till slut alldeles söndertrasade av att Golden åt på hans fenor, och den fick problem med "styrningen". Det verkade oxå som om sugförmågan var borta då den inte kunde hålla sig kvar vid ngt. Hatar att se ngn/ngt lida. Så jag var tvungen att avliva den.

    Kan ngn rekommendera en mal som klarar av det höga ph-värdet, samt hårdheten som malawi kräver. och som kan hantera mina "mördargolden"

    Finns det ngn mal i akvariehandeln som kommer ifrån MALAWI-sjön?

    tacksam för många tips
    jajja2
    Senast redigerad av Gäst; 17 maj 2006, 12:50. Anledning: tillägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag skulle bli mycket, mycket förvånad om dina Golden dödade din mal. Det låter helt otroligt...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #3
      Jag är inte det minsta förvånad då jag haft samma problem!
      Problemet löste jag enkelt med tillräkligt många gömmor för malarna, där golden inte kommer åt dem!
      Har sett i flera av mina kar att just golden är på mina ancistrus!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        va märkligt..jag trodde att golden var typ den snällaste men den kanske har en mörk sida hehe, annars så är mina Parallelus riktigt bevärliga fenbitare på alla sorts malar ja provat i de karet och ja tror det beror på att de beteende mässigt är i en "cross-over" fas till att bli fenbitare/fjällätare
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Jag har två ancistrus i min 375l.
          Har även runt 18 golden i varierande storlek plus aulonocara.

          Jag märkte att när jag inte hade så många golden så var de lite "på" malarna men sedan gruppen ökat i storlek och jag matade ngt oftare så försvann problemet.

          Mina två har hängt med sedan uppstarten för ca 1 år sedan och numera bråkar de mest sinsemellan. De brukar använda samma grottor som golden utan problem.

          Kommentar

          • jajja2

            #6
            okej... men finns det ngn som vet om det finns ngn sorts mal i akvariehandeln som härstammar ifrån Malawi-sjön. ??

            tacksam för svar

            jajja2

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av jajja2
              okej... men finns det ngn som vet om det finns ngn sorts mal i akvariehandeln som härstammar ifrån Malawi-sjön. ??

              tacksam för svar

              jajja2
              Synodontis njassae
              Min zoon

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Ja det är en snäll liten firre...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • rascal
                  Användare
                  • september 2006
                  • 41

                  #9
                  Mina troffar åt lite på min ancistrus när jag släppte ner den, men nu är de totalt ointresserade.


                  Mår ancistrus okej i alkaliskt vatten? läste på en sida att pleco var den enda malen som tål alkaliskt nyss, men ni verkar ju ha ancistrus med malawi/tanganyika

                  Kommentar

                  • MightyMike
                    Användare
                    • september 2006
                    • 19

                    #10
                    Mmm... min ancistrus som iofs var ganska liten blev förmodligen dödad av mina meleagris snäcklekare då jag fann honom nära deras snäcka. Dagen innan var han pigg och kry... den andre som håller sig borta från dem lever än idag.

                    Visst kan hans död bero på annat... svält eller sjukdom... jag tror inte på någotdera i mitt fall.

                    Tråkigt och se...

                    /Micke

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Ursprungligen postat av rascal
                      Mina troffar åt lite på min ancistrus när jag släppte ner den, men nu är de totalt ointresserade.


                      Mår ancistrus okej i alkaliskt vatten? läste på en sida att pleco var den enda malen som tål alkaliskt nyss, men ni verkar ju ha ancistrus med malawi/tanganyika
                      ancistrus sp är en tålig firre de kan hållas lätt mellan ph 6 till 8

                      pleco menar du "vanlig pleco" liposarcus pardalis de är precis som ancistrusen när det gäller ph:t.

                      det finns en massa malar som lever i alkaliskt vatten. bla L204 gör det. bara för att det är amazonas/sydamerika så är inte alltid vattnet surt

                      Kommentar

                      • Malawi Micke
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 167

                        #12
                        Är inte helt förvånad har haft samma problem fast jag har röd zebrer..
                        Och det har gått 2-3st malar nu..
                        malawi 4 life

                        Kommentar

                        Arbetssätt...