Otopharynx sp. "silver torpedo"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    Otopharynx sp. "silver torpedo"

    Någon som har/har haft denna fisk och kan dela med sig om sina erfarenheter? Vilka fiskar passar tillsammans med dem osv.
    All möjlig info är välkommen!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Okej att den är ovanlig, men såååå ovanlig att ingen vet något om den kan den väl inte vara???
    Jag har en grupp, och det skulle vara kul om någon annan hade erfarenhet av denna firre!
    Om den nu är så ovanlig så kan jag ju glädja(?) de som sneglat på denna fisk att jag har ca. 100 relativt nyspottade yngel!
    Kul eftersom vad jag förstått så är den inte så lättlekt!?
    Såg på en sida att det är den mest eftertraktade malawicikliden i Tyskland!? Varför så okänd i Sverige? Tillgång?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Rent generellt måste jag säga att vi är inte många som avgudar haplisar över huvud taget, och ser man till de större pjäserna är det ännu färre. Jag själv skulle gärna testa den där firren.

      Grattis till ynglena!

      Är det förresten du som brukar köpa rovisar i Lerum? Göran brukar mumla nått om att det finns minst en mer än jag som gärna köper malawis på 30cm+
      Tony Englund

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        Nja, ett par stycken har jag väl köpt där, men de flesta kommer nog från nol och majorna!
        Det va väl kanske den mest intressanta frågan, om någon haft dem tillsammans med andra större firrar! De är ju inga fighter direkt med sina pyttesmå munnar! Även om de vill ge sken av det! ;-)
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Jag har väl kanske någon liknande firre

          Mylochromis gracilis (hette tidigare Sciaenochromis) har jag tillsammans med Champsochromis spilorynchus, Dimidiochromis kiwinge och Fossorochromis rostratus. Gracilisen ser ju relativt lik ut torpeden i kropps- och huvudform, och de är ganska mesiga. De flummar mest omkring i bottenregionen och gör inte speciellt mycket väsen av sig.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #6
            Är inte kiwingen en monsterfisk? I beteendet menar jag!
            Gracilis är nog aningen tuffare än torpeden tror jag!?
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Mjo, kiwingen är väl inte precis den snällaste av dem, men jag är ganska säker på att strigatusen är ännu värre. Visserligen är mina erfarenheter av fusco att den är värre än de båda tillsammans, så egentligen är det väl inte mkt att gny för
              Tony Englund

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                Har strigatus i ett av karen, men han är för liten än så länge för att ta över!
                Hade fusco innan, lite för tuff firre nästan, iaf när han skall till att leka!
                Har varit sugen på kiwinge ett tag men aldrig stött på den! Tänkte att den kunde vara lämplig till fuscon!?
                Men inte så lämplig till mina torpeder! ;-)
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • Zzzit
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 253

                  #9
                  Blåser liv i denna fråga igen i förhoppning att någon vet något!
                  Även om jag har den så är ALL info välkommen!
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                  Kommentar

                  Arbetssätt...