Mata med kaka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Mata med kaka!

    Finns det någon som brukar bryta loss en bit av sin räkmix o kasta i kakan hel i burken o bara låta dom gnaga på den? Tänkte på malawi o troffar i första hand.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    jag brukade göra så ända tills en av mina O.nasuta isonga tog en för stor bit och fick käken ur led. Inge skoj.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag brukar kasta i en frusen kaka. Hittils inga problem utan snarare fördelar då det yr lite små smulor till de långsammare och mindre firrarna.
      Tony Englund

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Finhackar den fryst och sen ner. Skitar ner minst då,iaf med min typ av mix.Eh, har ju slutat med räkmix....
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Loket65
          Användare
          • september 2003
          • 176

          #5
          Jag har också alltid kastat i en hel bit, eller rättare sagt ett par hela bitar till mina malawi. Har inte haft några problem med det.
          Den som äter lever får sej
          *Magnus*

          http://www.orumsnygard.se

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            När jag hade Malawi, så bröt jag av en bit räkmix (ungefär ½dm2) och höll den i vattnet.
            Det var ett redigt rivande o slitande och biten tog snart slut. Testade även att bara slänga i en sån bit, men det var inte lika roligt att titta på.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jag har aldrig gjort på något annat sätt heller och har inte hört talas om någon som skulle göra det annorlunda. Finns det något alternativ egentligen? Om man "smälter" räkmixen först blir ju hela karet grumligt...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Jag har aldrig gjort på något annat sätt heller och har inte hört talas om någon som skulle göra det annorlunda. Finns det något alternativ egentligen? Om man "smälter" räkmixen först blir ju hela karet grumligt...
                Jag brukar ta en vass kniv o skära smala stavar som jag buntar o hackar sa det blir som massa frysta små bitar, funkar kanon att göra så plus att fördelningen blir ganska bra så att alla får men det känns lite jobbigt ibland när man har bråttom så då tänkte jag på om jag skulle kasta i en hel bit ist =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Kasta i en hel bit så får du se att alla får sin del, + att fiskarna får lite motion samtidigt dom äter.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Aha ok! Jepp, du kan köra hela bitar, det är inga som helst problem.

                    Jag gjorde även det till mina frontosor, vilket var ganska komiskt för de stora åt tills munnen var helt full och de mindre fiskarna fick väl inte i sig något förrän de större kom på att de tagit in lite för mycket i munnen och spottade ut hälften...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Christian T

                      #11
                      Efter att ha testat alla här beskrivna metoder, plus några till, har jag fastnat för att först tina räkmixen i en kopp med vatten. Sedan trycker jag sönder den till lagom stora munsbitar med hjälp av ett finger (nere i koppen). När bitarna är lagom stora sköljer jag ett par gånger. Då försvinner allt grumset som annars bara skitar ner akvariet och fiskarna får lagom stora bitar av tinad mat.

                      Detta är det sätt som grumlar vattnet absolut minst enligt min mening. Att slänga i hela bitar som tinar i vattnet är i det avseendet mycket sämre. Då sprids en massa småpartiklar som ingen äter.

                      Det kan tilläggas att jag aldrig använder gelatin eller annat bindmedel. Mixen håller ihop ändå. Jag brukar köra en 50/50 miv med tillägg av lite vit fisk.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Ojdå! Se där ja. Men det finns ju även gränser för hur mycket man orkar greja med sådana vardagliga sysslor som att mata. Att fixa det till 28 akvarium är inte så kul...

                        Att din mix grumlar fryst beror på att du inte har bindemedel. Min grumlar inte mycket alls. Å andra sidan använder jag knappt räkmix längre.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • november 2004
                          • 569

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Jag gjorde även det till mina frontosor, vilket var ganska komiskt för de stora åt tills munnen var helt full och de mindre fiskarna fick väl inte i sig något förrän de större kom på att de tagit in lite för mycket i munnen och spottade ut hälften...
                          Haha. Det där är lite roligt. Jag har samma erfarenhet. Fiskarna käkar upp, karet är rent från "snömolnet", och sen plötsligt, kanske en halvtimme senare, kan man se ett moln av räkmix som sprider sig i karet. Då är det calvus-hanen som har tagit sig vatten över huvudet (hoho...) och till slut insett att det kanske var en lite för stor tugga och spottar ut hälften...

                          Vad gäller matning så brukar jag för hand bryta räkmixbiten i bitar som är 0,5 till 1 cm2 och peta ner så att alla får lite mat.
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 456

                            #14
                            En varning bara med att kasta i hela kakor frusen räkmix. Förut brukade jag ta en kaka som jag snabbt spolade under varmvattenkranen och sen bryta bitar av direkt ner i akvariet. Men för något halvår sedan råkade jag tappa ner hela kakan med följden att min riktigt stora röda oscar slukade den hel(!) Hur han fick ner den i magen förstår jag inte, men hela fisken blev fyrkantig och dog på natten.

                            Numera skär jag alltid små fyrkanter av räkmixen och tycker att det fungerar jättebra.

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              #15
                              Ska nog testa o skära ner i små bitar! Fördelarna vad jag tror är att glupska fiskar inte överäter sig. Som det lätt blir när man slänger i en kaka!

                              I er för sig ska jag vara ärlig, Labeotropheus trewavasae är den som brukar ta bett som inte liknar något annat. Men dom passar i o va lite rundare runt magen! Så dom blir riktigt snygga faktiskt! Ja ja... hur som helst. Det här med att räkmixen grumlar.

                              Jag kör med agra agra! Den varianten jag köper binder 3l vätska per påse. O jag använder 2sådana påsar till 1kg räkmix!!! Å då binder den mer än vad granulater gör skulle jag vilja påstå! Då slipper man det problem som många verkar ha, grummlande räkmix! Å det är väl det som är den största boven med det hela. Grummligheten leder till bakterier o dåligt vatten o.s.v. Nä kör med agra agra å där ska man inte behöva vara rädd att överdosera. Vet igentligen inte om det är någon fara att överdosera vanligt gelatin heller då jag vet att man matat med oxhjärta för till malawis... Lite tankar bara...
                              Senast redigerad av m[A]use^; 17 maj 2006, 13:24.
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...