Similis + calvus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Red Cloud

    Similis + calvus?

    Skulle det gå att hålla ett par calvus tillsammans med en grupp similis och 2 julidochromis regani i ett akvarium på 225L?

    Att de tar yngel gör inget men skulle vuxna similisar vara i fara? Hanarna är rätt så rejäla fiskar men honorna är som bekant mindre. Någon som har erfarenheter av den här kombinationen?
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    calvus kan funka tillsammans med similis men det jag tror du kan få problem med är att hanen kan jaga honan rätt så mycket, i ett 225 kan det bli tufft för honan. Mycket gömställen rekommenderas!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Om du släpper ner similisarna först och låter dom bilda koloni så ska det nog vara okej. Jag har samma kombination hemma (dock i en 375:a) fast multisar istället för similis. Där släppte jag ner multisarna efter calvus-paret. Calvushanen försökte käka upp multisarna till en början, men dom lärde sig snabbt att försvara sig och nu är det calvusen som viker undan från multisarna.

      Dock kan du, som Jonas E säger, få problem med att calvushanen jagar honan. Mycket sten är viktigt, som sagt.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      Arbetssätt...