Funderingar kring ph värde!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #31
    Om jag får dra upp den här tåten igen, så tänkte jag bara göra ett tillägg. Förut skrev jag att jag inte märkte nån skillnad på om jag hade i bikarbonat eller inte. Vid senaste VB (bytte 1/3) så höjde jag upp pH och KH med bikarbonat. Jag hade även i salt (vanligt bordssalt - mest pga en skadad P. nigripinnis-hane), samt höjde GH med hjälp av magnesium (MgSO4) och kalcium (CaCl2 - från "torrbollen refill").

    Måste säga att fiskarna ser mycket piggare ut än på länge, och då var dom iofs inte direkt slöa innan. Men nu är det riktigt livfullt. Svårt dock att säga exakt vad det beror på eftersom jag ändrade så många parametrar.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #32
      Ja det är inte lätt det här... Man ska helst vara biolog, kemist och ha extremt mycket fritid Pengar skadar ju inte det heller...

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #33
        Inte svårt Erik för utom det där med pengarna.
        En nypa bikarbonat och en nypa salt är allt som behövs.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #34
          Ursprungligen postat av LN
          Inte svårt Erik för utom det där med pengarna.
          En nypa bikarbonat och en nypa salt är allt som behövs.
          Fritiden då?

          Det svåra är väl att hitta det optimala för sina kar. Känns ibland som att man har fiskarna som "labbråttor" när man testar nya teorier

          Men nu har jag läst en tråd på zoopet där diskussionen handlar om att fylla på med varmt eller kallt vatten, fick iaf mig att börja fundera lite...

          Jag brukar fylla på med vatten som håller runt 23-24 C. Kan hända att man ska skippa varmvattnet helt...

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #35
            Malawis brukar ju bli pigga om du fyller på med kallare vatten, triggar till lek bl.a. Plus att det är mindre bakterier o kemikalier i kallt vatten. Som kan vara känsligare vid varm...
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #36
              Och vill man höja totalhårdheten med Mg och Ca så kostar 600 gram CaCl2 29 pix på Clas Ohlson (Torrbollen refill). Mg kan man köpa via dom som säljer PMDD (växtgödning). Brams säljer halvkilosförpackningar för 30 kr. Och det lär räcka hur länge som helst. Inte speciellt dyrt alltså. Och så är det ju rätt kul att hålla på och mixtra lite med spännande pulver och salter.
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #37
                Ursprungligen postat av eraserx
                Malawis brukar ju bli pigga om du fyller på med kallare vatten, triggar till lek bl.a. Plus att det är mindre bakterier o kemikalier i kallt vatten. Som kan vara känsligare vid varm...
                Jag har inte vågat köra enbart kallvatten tidigare, har inga doppvärmare.
                Men det e la bara att prova! Vid närmare eftertanke så borde inte tempen skifta galet mycket med tanke på att vattnet sakta blandas med det gamla "varma" vattnet så det blir lite inkoppning över det hela! Inte så att man bombar ner 500 liter kallvatten på en gång

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #38
                  Är ju bara att du håller koll på tempen medans du fyller på. Jag själv brukar byta 20% två ggr i veckan å då blir vattnet inte kallare än att det sjunker 2 grader. Då har jag ett 720l.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Att fylla med varmvatten eller ej hänger på hur vattnet värms.
                    Malawi är ju rätt känsliga för metall o har man då en vanlig varmvattenberedare så kan man få problem. Men ja måste säga att problemen måste vara minimala och dessutom bara finnas så länge beredaren är ny. Vattnet i beredaren om man har t.e.x 80 gr. vatten har betydligt mindre bakterier än tappkallvattnet.
                    Har man som i mitt fall värmeväxlare till fjärrvärme så är problemen ännu mindre.
                    Men visst tusan kan det vara som eraserx säger att temp. variation triggar lek.
                    Prova osmosvatten, det triggar oxå.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #40
                      Ursprungligen postat av LN
                      Men visst tusan kan det vara som eraserx säger att temp. variation triggar lek.
                      Prova osmosvatten, det triggar oxå.
                      Sätter man det i system efter ett schema så avtar effekten av variationen som fisken upplever och därmed även det leklusten man vill framkalla som just triggas av variation.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #41
                        Bytte vatten igår och provade då att ha kallvatten. Jag vågade inte gå längre än att jag tog vatten som höll 15 C. Tempen sjönk med 2 C, var nojjig som fan eftersom det var nere på 21 C i 190 L baljan. I stora burken gick det ner till 23 C och jag såg en förbättring när det gäller kliandet som innan bröt ut efter vattenbyte. Min stora ancistrus-hona uppskattade dock inte kallvatten och passade på att tacka för sig och dök ner i toaletten .

                        Jag vet inte om det var kallvattnet som gjorde skillnaden eller att jag kopplade på mitt Gardena-munstycke. Brukar iofs annars spola vattnet med högt tryck mot en modul för att lufta.

                        Ska kolla idag när jag kommer hem vilket resultat det har blivit på kliandet, brukar klias även dagen efter nämligen för att sedan upphöra dag tre...

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #42
                          Köp ett aktivt kolfilter så slipper ni kliandet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #43
                            Ursprungligen postat av LN
                            Köp ett aktivt kolfilter så slipper ni kliandet.
                            Ska bara fundera några år till...

                            Nä men det är väl dax antar jag...

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #44
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Ska bara fundera några år till...

                              Nä men det är väl dax antar jag...
                              Hittar du något till överkommligt pris så skrik till =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...