Funderingar kring ph värde!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Jag förstår fortfarande inte vad syftet är med att mäta i tillbringaren man blandar i... Jag tillsätter mängd efter antal liter vatten jag byter. När jag började med bikarbonat så tog jag det väldigt lungt i början för att få koll på hur mycket värdet steg och ökade sen mängden bikarbonat/liter sakta efter hand.

    I tillbringaren där man blandar kanske man har en liter vatten mot att man har bytt 200 liter ur akvariumet. pH-värdet i tillbringaren blir ju inte samma som i akvariumet ändå...

    Förklara mer hur du menar för jag fattar inte (kan vara jag som är trög också )
    Det har ju trillat in en del svar emellan... De e la jag som inte är den mest pedagogiske
    Ursprungligen postat av dinajel
    ...Har också funderat på om det inte blir väldigt konstigt pH-värde precis när man släpper ner bikarbonaten...
    På tidigare inlägg lät det som om bikarbonatlösningen är en starkt alkalisk sörja som kan ställa till oreda innan det blandats ut ordentligt i karet. Mät en gång för alla i tillbringaren för att se att lösningen håller pH ~8.5. Ett engångexperiment alltså för att visa att även en stark koncentration av bikarbonat håller max pH 8.5.

    Jag föreslår alltså inte att du i tillbringaren ska mäta dig fram till rätt dosering, utan man bör som du säger mäta sig fram i akvariet. Och har man lågt pH tidigare så kanske man inte ska höja för mycket för snabbt etc etc etc.

    /Magnus
    Senast redigerad av nusse; 10 maj 2006, 14:58.
    Zoon

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      OK då är jag med hur du menar. Jag tycker däremot att det verkar meningslöst, men det är jag det

      Alla har sina lösningar och ideér, det gör hobbyn både rolig och svår att förstå sig på ibland. Fråga en fråga så får du 20 olika svar, lite överdrivet kanske...

      Sen är det ganska svårt att bli självlärd ifall man inte börjar hänga med några duktiga akvarister. Hur man än frågar här så har ju ingen här sett varken kar eller fiskarna jag har hemma. Visst bilder är en sak, men tror ändå att man måste få inputs genom att titta på fiskar som rör sig och akvarium som går, inte i butiker utan hemma hos folk. Men det kanske går att bli hembjuden ifall man medtager lite eldvatten?

      Tyvärr känner jag ingen som håller på med akvarium, förutom då folk som till och med vet mindre än vad jag gör. Får väl gå med i någon klubb, men då fattar man väl ingenting vad de snackar om.

      Kommentar

      • nusse
        Användare
        • april 2006
        • 69

        #18
        Japp, praktiskt meningslöst men om nån nu är orolig så är det ett lätt sätt att bli glad igen.
        Zoon

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #19
          Ursprungligen postat av nusse
          Japp, praktiskt meningslöst men om nån nu är orolig så är det ett lätt sätt att bli glad igen.
          Ha ha, det var omtänksamt av dig! Ska föreslå det till min dotter när hon är ledsen, "kom här och mät pH-värdet i tillbringaren så blir du glad ska du se"

          Kommentar

          • nusse
            Användare
            • april 2006
            • 69

            #20
            Slår aldrig fel!
            Zoon

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #21
              Erik, jag har aldrig använt mig av salt för att jag tror att det kan vara bra och inte ha i burken då den dagen kommer då man värkligen behöver det. Så har jag åtminstone resonerat.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Problemet med att använda salt är väl att fisken är mer känslig för svängningar i salthalt än ph, så har man kanske 0.1% salt i normalt o byter vatten o glömmer ha i salt så kan det bli otrevligt om det vill sig illa... annars ere inga problem som jag känner till iaf.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #23
                  Ursprungligen postat av nusse
                  På tidigare inlägg lät det som om bikarbonatlösningen är en starkt alkalisk sörja som kan ställa till oreda innan det blandats ut ordentligt i karet.
                  Som du nog har förstått vid det här laget, så menade jag ju precis det som Erik Österlund skrev. Att om man har ett pH på 8,3 och byter 50%, och kranvattnet håller pH 7,0, då finns ju risken att pH droppar en bit (till kanske 7,7 eller nåt). Sen häller man i bikarbonaten och då höjs pH snabbt igen.

                  Å andra sidan så har man ju troligen ett bikarbonatsöverskott i det vatten som inte byts och därmed högt KH, och när det blandas med nytt kranvatten så kommer troligen kranvattnets pH att höjas av att det redan finns en massa bikarbonat i akvarievattnet.

                  Mät en gång för alla i tillbringaren för att se att lösningen håller pH ~8.5. Ett engångexperiment alltså för att visa att även en stark koncentration av bikarbonat håller max pH 8.5.
                  Jag är rätt säker på att vi alla vet att man inte kan höja pH med bikarbonat över pH 8,3, det var ju inte riktigt det som var frågan.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Tja, vill man trixa så ordnar man en vattentunna och förbereder vattnet man ska byta med. Enkelt att mäta alla parametrar innan man byter, så att bytesvattnet innehåller exakt de värden man vill. Men det kräver förstås att man har plats och/eller en förstående sambo. Kan vara lurigt med bägge delarna - och de "problemen" får ni reda ut själva, där är jag ingen expert.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #25
                      Ursprungligen postat av eraserx
                      Jo, har ju som sagt haft problem med mitt kar sedan start för 3-4 mån. sedan. Mkt kan som föregående talare sade till mig att jag har ju bytt mkt fisk. Speciellt har det blivit en hel del VF, som kan vara bidragande orsak till mina problem.

                      Stress vid nyinsatta fiskar o.s.v. Kanske inte varit tillräckligt tålmodig vid foder invänjning. Så i alla fall jag startar denna tråd för jag vill disskutera Ph värde vilket jag haft tankar kring sedan jag micklat fram å tillbaka för att försöka få ordning på karet.

                      Från början när jag startade upp karet har jag alltid buffrat ph med bikarbonat. Så jag har haft ett stadig ph värde på 8,4. Men efter mina problem har jag fått en hel del tips. Å ett av tipsen var att successivit ta ur både bikarbonat å salt ur karet, via 20% vattenbyten varannan dag. Vilket jag har gjort. Nu har jag legat på stadiga 7 i ph i kanske 2 veckor. O jag har inte märkt någon skillnad alls på fiskarnas välmående. Inte mer än vanligt i alla fall...

                      Är det någon som sitter på erfarenhet här? Kört med ph runt 7 för att senare kanske köra med 8,4 å märkt någon skillnad på sikt? För jag menar mår mina firrar bra av ph 7 o slippa dosera bikarbonat vid varje vattenbyte så borde väl det vara bättre?
                      Har oxå funderat på om det inte hinner bli en turbulent skifftning i vattnet innan man haft i bikarbonatet o under tiden man fyller på vattnet? Dock väldigt kort stund men kanske tillräckligt för att någon gång ha otur å trigga till obalans hos fisken? För små marginaler kanske?

                      Har ni några erfarenheter här som säger att vid ett lägre ph värde än vad som rekommenderas så lekte inte mina malawisar lika mkt. Eller dom verkade ha lättare att bli sjukare o.s.v? Några av er som rent av har ett ph runt 7? Vore skönt å höra i så fall så jag vet att det inte ska vara några problem att köra stadigt ph 7?
                      fiskarna slutar leka prova 8,3 sen beror mycket på inredningen i akvariet samt antalet fisk

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Använder både salt och bikarbonat regelbundet.
                        Alltså lite hänger det på hur ofta man byter vatten och hur mycket karet(filterna) är belastat.
                        I SA kar(ph 7,0) så häller jag i bikarbonat för filterbakteriernas skull, så blir även effekten i Malawi (ph 8,5).
                        Har man discus och byter vatten varannan dag så då finns ingen anledning till bikarbonat (då tillsätts kolet genom co2 i tappvattnet).
                        Men ja har pulat lite med det där och minskat vattenbytena till hälften genom att tillsätta kol genom bikarbonat. Tar man bara det lite lugnt i övergången och har koll på nitratvärdena så vipps har man halverat vattenbytarjobbet genom att pula i en knivsudd bikarbonat då och då.
                        Bikarbonat det är mumma det för våra bakterier.
                        Senast redigerad av LN; 15 maj 2006, 17:50.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • ixxe
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 234

                          #27
                          Ursprungligen postat av LN
                          Har man discus och byter vatten varannan dag så då finns ingen anledning till bikarbonat (då tillsätts kolet genom co2 i tappvattnet).
                          Euhm byta vatten varannan dag e nog knappast nån discusägare som gör.
                          Snarare en gång i veckan. Klart slänger du i kakor med mat till dom och låter pumpen
                          va ¨på under matning så blir du nog tvungen till det.
                          http://ixxe.se

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Har mött folk som byter vatten dagligen i sina discusbaljor.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #29
                              Ursprungligen postat av tezz
                              fiskarna slutar leka prova 8,3 sen beror mycket på inredningen i akvariet samt antalet fisk
                              Jag gör numera vb mer sällan (kanske var tredje istället för varannan vecka), matar lite mindre, och har slutat med bikarbonat. DÅ fick jag lek på mina P. nigripinnis.
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Lite ifrån ämnet men ändå relevant. Vattenbyte funkar kanon som "filter" i våra kar. Akvariebutikerna lär ut att byta vatten "minst så och så ofta". Men svängningen som ibland uppstår i vattenkvalliten vid vatten bytena kan vara minst lika skadlig som själva vattenbytet är nyttigt. Tror att inom snar framtid så kommer vi att få lära oss mer hur ofta vi behöver byta ut vattnet i karet istället för att tro att nu är det dax..
                                När det gäller Discus så matar jag dom unga minst 4-6 ggr om dagen och där tror jag inte alls att jag är extrem. Då blir vattnet lätt överbelastat därför gäller det att hålla koll på nitrathalterna.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...