Funderingar kring ph värde!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Funderingar kring ph värde!

    Jo, har ju som sagt haft problem med mitt kar sedan start för 3-4 mån. sedan. Mkt kan som föregående talare sade till mig att jag har ju bytt mkt fisk. Speciellt har det blivit en hel del VF, som kan vara bidragande orsak till mina problem.

    Stress vid nyinsatta fiskar o.s.v. Kanske inte varit tillräckligt tålmodig vid foder invänjning. Så i alla fall jag startar denna tråd för jag vill disskutera Ph värde vilket jag haft tankar kring sedan jag micklat fram å tillbaka för att försöka få ordning på karet.

    Från början när jag startade upp karet har jag alltid buffrat ph med bikarbonat. Så jag har haft ett stadig ph värde på 8,4. Men efter mina problem har jag fått en hel del tips. Å ett av tipsen var att successivit ta ur både bikarbonat å salt ur karet, via 20% vattenbyten varannan dag. Vilket jag har gjort. Nu har jag legat på stadiga 7 i ph i kanske 2 veckor. O jag har inte märkt någon skillnad alls på fiskarnas välmående. Inte mer än vanligt i alla fall...

    Är det någon som sitter på erfarenhet här? Kört med ph runt 7 för att senare kanske köra med 8,4 å märkt någon skillnad på sikt? För jag menar mår mina firrar bra av ph 7 o slippa dosera bikarbonat vid varje vattenbyte så borde väl det vara bättre?
    Har oxå funderat på om det inte hinner bli en turbulent skifftning i vattnet innan man haft i bikarbonatet o under tiden man fyller på vattnet? Dock väldigt kort stund men kanske tillräckligt för att någon gång ha otur å trigga till obalans hos fisken? För små marginaler kanske?

    Har ni några erfarenheter här som säger att vid ett lägre ph värde än vad som rekommenderas så lekte inte mina malawisar lika mkt. Eller dom verkade ha lättare att bli sjukare o.s.v? Några av er som rent av har ett ph runt 7? Vore skönt å höra i så fall så jag vet att det inte ska vara några problem att köra stadigt ph 7?
    Senast redigerad av m[A]use^; 10 maj 2006, 03:22.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Har inga som helst problem med ha PH värdet runt 7. Jag har aldrig använt mig av bikarbonat.
    Har haft burken i gång 5 månader med 11 st. Socolofi, 18 st. Demasoni och 6 st. Interruptus.
    Interruptusen och Demasoni inhandlades som ungdjur, och dom är väl idaxläget ca 6 månader. Har haft en lek på Interruptusen, Demasoni är några hanar som försöker få någon hona intresserad så det är på gång. Socolofi leker hela tiden, dessa är ca 1 år gamla.
    Byter ca 30% vatten en gång i veckan. Matar lite två gånger per dag med mald pellets kompletterat med flingor och spenat.
    Akvariumet är på 390L med två cirkulationspumpar på totalt 3200L timmen.
    Men det viktigaste av allt är att ingen firre har dött.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Jag har precis som du lagt av med bikarbonat och märker ingen skillnad alls på mina fiskar. (Har lite blandat Tanganyika i en 375:a.)

      Har också funderat på om det inte blir väldigt konstigt pH-värde precis när man släpper ner bikarbonaten. Dessutom finns ju risken att det bildas ammoniak när man först sänker pH genom vattenbyte och sen höjer det igen med bikarbonat.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag körde mina kar i drygt ett halvår utan vare sig salt eller bikarbonat och hade inga som helst problem. Men för 1 1/2 månad sen började jag köra med det och upplever att jag fått lite strul (bl a dog min rostratushane).

        Är själv lite inne på att det är svårare att hålla bra vatten när man tillsätter bikarbonat. Det blir mer finlir.

        Däremot i 500 l baljan med Mbunas tycker jag att det blev mer liv och rörelse, lek hade jag innan men det känns som det blev mer sen Ph höjdes. Sen vet man ju inte om det har enbart med Ph höjning att göra...

        Intressant det här...
        Senast redigerad av Erik Österlund; 10 maj 2006, 10:14.

        Kommentar

        • nusse
          Användare
          • april 2006
          • 69

          #5
          Det är väl bara att mäta pH-värdet i tillbringaren man blandar ut bikarbonaten i.

          Nu är jag nybliven akvarieägare, men jag har ett vagt minne av att bikarbonat bara kan höja pH till runt 8.5, sen ökar bara karbonathårdheten. Så den liter (?) vätska med löst bikarbonat man häller i lär hålla pH 8.5 men vara tämligen hårt.

          Eller?

          /Magnus
          Zoon

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av nusse
            Det är väl bara att mäta pH-värdet i tillbringaren man blandar ut bikarbonaten i.

            Nu är jag nybliven akvarieägare, men jag har ett vagt minne av att bikarbonat bara kan höja pH till runt 8.5, sen ökar bara karbonathårdheten. Så den liter (?) vätska med löst bikarbonat man häller i lär hålla pH 8.5 men vara tämligen hårt.

            Eller?

            /Magnus
            Varför ska man mäta ph i tillbringaren man blandar bikarbonatet i?

            Kommentar

            • nusse
              Användare
              • april 2006
              • 69

              #7
              "Har också funderat på om det inte blir väldigt konstigt pH-värde precis när man släpper ner bikarbonaten."

              Det låter som om uppfattningen är att det är cementpulver som blandas ner, inte bikarbonat. Mät pHt i den koncentrerade bikarbonatlösningen. Om jag kommer ihåg rätt (se ovan) så borde pH i lösningen ligga runt 8.5, och då kan inget pH-magiskt hända i akvarievattnet (som säkert redan håller ~pH 8 ) när man häller i lösningen.

              Men för att vara säker, mät pH i bikarbonatlösningen.

              Jag har också läst (ja jag är en teoretiker i brist på erfarenhet ) att Malawiciklider är mycket känsligare för svängningar i pH än t ex KH.

              /Magnus

              EDIT: Jag fick det nog från FAQn här på ciklid.se: "Bikarbonat är relativt ofarligt och man behöver inte oroa sig för överdosering. Bikarbonat kan användas för att höja pH upp till omkring 8,3-8,5."
              Senast redigerad av nusse; 10 maj 2006, 11:50.
              Zoon

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Jag förstår fortfarande inte vad syftet är med att mäta i tillbringaren man blandar i... Jag tillsätter mängd efter antal liter vatten jag byter. När jag började med bikarbonat så tog jag det väldigt lungt i början för att få koll på hur mycket värdet steg och ökade sen mängden bikarbonat/liter sakta efter hand.

                I tillbringaren där man blandar kanske man har en liter vatten mot att man har bytt 200 liter ur akvariumet. pH-värdet i tillbringaren blir ju inte samma som i akvariumet ändå...

                Förklara mer hur du menar för jag fattar inte (kan vara jag som är trög också )

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Det viktigaste är att se till att man har samma värden så dessa inte skiftar för mycket, riftvalley fiskar mår inte bra av för stor svängningar i vattenvärdena, dom vill ha det stabilt. Har du ph 7 konstant är det bättre en att det hoppar mellan 7 och 8.5 varje vecka under några timmar hit o dit.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    När nu bikarbonatet bara höjer pH till 8,5 så måste det ju bli 8,5 i tillbringaren oxå och därvid vara helt onödigt att mäta pH i denna tillbringare.

                    Jag tillsätter inte bikarbonat i mitt vatten, då jag har hyfsat bra T-sjö vatten ur kran. Fiskarna växer , mår bra och leker stup i kvarten.

                    10 dH 7,9pH 67mg kalcium är några värden.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Sen tror jag att eraserx och dinajel tänkte på skillnaden i pH-värde när man fyllt upp karet med kranvatten efter ett vattenbyte. Beroende på hur mycket man byter borde ju pH kunna ändra sig relativt mycket. Jag har för mig att mitt kranvatten håller 7,5 ur kranen. Har man då 8,5 i karet så blir det en stor skillnad om man byter 50% av vattnet. I mitt 1225 tar det iofs ganska lång tid att fylla upp efter vattenbyte så man tycker att det borde bli som en inkoppning. Men sen är jag ju där och häver på bikarbonat så fort vattnet har stigit så pass mycket att jag kan köra igång pumparna igen.

                      Om man kör med kranvatten utan att tillsätta bikarbonat så sjunker väl pH-värdet även då? Även att man inte har ngt i karet som sänker pH som t ex rötter. Och sen när man fyller på med kranvatten så höjs pH igen. Jag kan för lite om det här alltså, hjälp!

                      eraserx; varför slutade du med salt? Jag vågar inte riktigt sluta att salta. Kör med 1/2 dl/100 liter. Jag känner mig lugnare när det gäller skador efter fighter och andra småsår som kan dyka upp.

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        #12
                        Kör med odals salt brickor. O dessa kan å då säger jag bara kan, vara luriga på vissa fiskar... Annars så ska det väl inte vara några problem med salt. Tycker inte om att tillsätta i karet bara för å utesluta problem faktorer...

                        Får väl se var allt experimenterande tar vägen. Stabiliserar sig karet kanske jag ev. börjar ha i lite salt.
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Nä jag vill inte heller tillsätta saker i syfte att bota eventuella framtida sjukdommar. Men saltet känns mer naturligt och även fast det inte är så höga salthalter i Malawisjön som jag har i mina kar så är det väl inget fisken mår dåligt av ens på lång sikt, eller?

                          Odalsbricketterna vågade jag inte prova, men läste här att vissa fått problem med dom!

                          Det är ju mindre kul att ha strul i karen, känns inte alls lika kul och njutningsbart som när det rullar på. Tyvärr är det väl så när man är "färsking". Jag vetti fan hur mycket pengar som förvunnit ner i toastolen i form av döda akvariefiskar Pengar är ju inte allt i det här fallet heller. Så jäkla trist när en av favvo-fiskarna försvinner!

                          Verkar som att många har problem vid just den här årstiden, har för mig att förra våren var kaotisk även den för min del. Kanske är något med kranvattnet så här års?

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #14
                            Jag har ju haft problem sen uppstart o vad jag gjort för fel vet jag inte riktigt. Kan vara att jag haft i för mkt fisk på kort tid.

                            Sen att fiskar dör är såååå tragiskt! Å givetvis är det ju alltid dom dominanta snyggaste alstrerna som stryker med!
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ursprungligen postat av eraserx
                              Jag har ju haft problem sen uppstart o vad jag gjort för fel vet jag inte riktigt. Kan vara att jag haft i för mkt fisk på kort tid.

                              Sen att fiskar dör är såååå tragiskt! Å givetvis är det ju alltid dom dominanta snyggaste alstrerna som stryker med!
                              Ja visst är det märkligt? Kan inte något annat mindre beundransvärt exemplar lämna in istället för karet konung (eller drottning) om det nu måste dö någon?

                              Måste vara lagen om all jävlighet...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...