Melanochromis sp. northern blue! Sicken pärla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Melanochromis sp. northern blue! Sicken pärla!

    Va iväg efter ett tungt beslut att lämna tillbaka min Dimodiochromis compressiceps som jag skaffade i Nol för ca 2 veckor sedan. Kommer alltid sakna denna underbara ciklid! I framtiden med rätt sammansättning kommer jag o lovar mig själv att det kommer att bli en D.C!

    Väl framme hos Kent i Nol, lite halvdeppig som jag var försökte jag hitta någon ersättare till min konung i karet! Trodde inte jag skulle hitta något... Men, men, men snubblade över ett VF par av melanochromis sp. northern blue. O jag kan bara säga att waooo! Kanon ersättare till min D.C! Vuxna båda två o även hunnit leka en gång hos kent. Ser faktiskt ut som en rovmalawi i ansiktsformen mer är en mbuna! När jag såg den så var det första jag tänkte hur stor blir den? Men ca 10cm hona o 15cm hane.. som fullvuxen o ingen rovmalawi som jag först trodde så jag slog till. Nu i skrivandets stund är dom i inkoppningsfas! O jag hoppas allt går som det ska då det är den dyraste ciklid jag någonsin köpt å ägt. Kommer lägga upp bilder här senare så ni får beskåda detta vackra par!

    (bilder kommer senare ikväll) Tjo sålänge...
    Senast redigerad av m[A]use^; 28 april 2006, 21:14.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #2
    Här kommer första bilden efter inkoppning. Han har inte färgat helt riktigt än. Ska vara helt blå. (hane)

    Foto: Linda Forsdal
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Å här är honan...

      Foto: Linda Forsdal
      Senast redigerad av m[A]use^; 28 april 2006, 20:39.
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Snygg firre! Och Linda kan det där med att plåta firrar
        Senast redigerad av Micke; 28 april 2006, 20:47.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • larsa
          Banned
          • april 2006
          • 198

          #5
          vacker firre!Och inte helt vanlig!Sist jag var inne på AM så fanns den inte,men så fort jag får grepp om de så klipper jag till.kan du beskriva beteendet lite?är det som M.chipoakae?på ett ungefär eller rasande som auraratus

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Det kan hon verkligen! Hon är även bra på ramsor så som mitt citat! Måste ändå berömma mig själv lite, för det är jag som slut redigerar / retuscherar alla kort... Idag körde hon en liknelse i form av mitt "newbie" beteende när vi va påväg hem ifrån Nol.

            -Jag kom.
            -Jag såg.
            -Jag köpte.
            -Jag kom hem.
            -Jag la i.
            -Jag lämnade tillbaka.

            Skrattade rätt rejält när hon drog denna, då vi dragit runt varenda helg för jag har bytt firrar mer lr mindre sedan jag började med ciklider (ca: 4 mån nu). Men nu är det stop ett bra tag framöver! För å diskutera northern blue, så trodde jag verkligen att det var en rovmalawi först. Men när jag sedan pratade med Kent så fick jag svaret att det är en riktig raritets mbuna.

            Hanen är för tillfället rätt stressad i karet å går mot kortrutorna hela tiden. Vet inte varför fiskarna gör detta. Har märkt detta beteende på nästan alla mina fiskar vid isläppet å det fortgår några dagar, tills dom lugnar ner sig. Helt klart en riktigt snygg mbuna! Hoppas den blir välkommen i artregisteret!
            Senast redigerad av m[A]use^; 28 april 2006, 21:11.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #7
              Ursprungligen postat av larsa
              vacker firre!Och inte helt vanlig!Sist jag var inne på AM så fanns den inte,men så fort jag får grepp om de så klipper jag till.kan du beskriva beteendet lite?är det som M.chipoakae?på ett ungefär eller rasande som auraratus
              Inhandlade dom idag så jag har svårt att beskriva beteendet överhuvudtaget. Sen hade han bara 1 par utav dom. Så jag vet inte heller hur jag kommer att få se beteendet med så liten grupp. Mig som referens mall är nog inte så pålitligt än. Ska dock dra upp ... hehe lr jag hoppas att jag får yngel på paret så jag kan komplettera gruppen. Jag vet att malawiaquarium har inne mindre storlek på denna art men jag personligen uppfattade inte kvaliten lika hög som detta par. Kan bifoga en bild på en utav hanarna som gick. Dock inte så bra kvalite på den heller tyvärr. Storleken ca 6-7cm på dessa, mitt par är fullvuxna o hanen där är ca 14cm o honan ca 12cm.

              Vet dock inte om dom är odlade i malawiaquarium lr VF. Hade bara en bild på en hane tyvärr, här är han... (enligt vad frugan kommer ihåg hade han inte så många på malawiaquarium men inne hade han..) Ring å fråga om du är intresserad imorgon... Är ju öppet mellan 10-13!
              Senast redigerad av m[A]use^; 28 april 2006, 21:38.
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Örebro harhaft både VF och odlat tror nog det är VF du har för det odlade är oftast smått.
                Den är riktigt snygg och ganska arg åtminstone när jag studerat den där uppe

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Får tampas med min VF polit hane o VF melanochromis johanni. För dom två är riktigt tuffa o har tagit varsin ända i karet. Ska bli kul å följa upp hur det kommer att gå.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Snygg fisk eraserx.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Tackar! Ska försöka lägga upp lite fler bilder att frossa i
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Grattis Daniel! Det blev för mycket med DC:n och det var nog ändå rätt att byta tillbaka den.

                        Linda har så rätt...*asg*. Du får se upp så du inte blir ökänd som "Storbytar-Daniel".

                        Dina nya firrar är riktigt snygga. Jag funderade på denna art en stund, men backade pga storleken. Ska bli kul att se IRL hemma hos dig när jag får tid över att hälsa på igen!

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          He he Det är kul o vara storbytare! Men det har ju sina nackdelar!

                          Svårt att sluta när man väl har blivit "berusad". Nä M.nothern blue är en av dom snyggare mbunas jag sett. Färg mässigt är den ju standard blå, som många andra. Men det är just formen på den som utmärker. Lång o har ett ansikte som jag tycker skiljer sig från majoriteten av mbunas. Har fått intrycket att många mbunas har lite rundare ansikte medans denna art har mer långt ansikte, vilket jag föll för! Sen rör den sig himla snyggt.

                          En firre som oxå rök i bytet va min grupp med O.Lithobates. Hade helt enkelt inte tålamod där. Vill hitta mer långt gången firre nästa gång. Men jag vill helt klart skaffa en grupp igen. Ska nog "boka" några ex, om det nu går.

                          Ser fram emot att du ska komma å hälsa på stefan!
                          Senast redigerad av m[A]use^; 28 april 2006, 23:03.
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • december 2004
                            • 607

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Snygg firre! Och Linda kan det där med att plåta firrar
                            Så är det allt, fina bilder.

                            Försök få med arten bland artbeskrivningarna inklusive fotona! Det är nämligen lite svårt att hitta finna bilder på de ibland snarlika melanochromisarna. De här två bilderna var kanonfina.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              en fin Melanochromis verkligen, ska bli kul att se bilder när dom är acklimatiserade och färgar, på bilder blir hannen helt otroligt snygg, kan tänka mej att denna inte är lika aggressiv som M.Auratus.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...