Malawi eller Tanganyika i 90-liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Malawi eller Tanganyika i 90-liters?

    Hej!

    Jag har vissa planer på att göra om min växtburk till ett ciklidakvarium. Ett växtakvarium tar för mycket tid och den tiden har jag inte nu. Missar man att göda nån dag så blir det algexplosion, typ.

    Nåväl. Akvariet är tyvärr inte större än 90 liter (70 cm långt) och frågan är ju vad man kan ha i det.

    Alternativ 1 är tanganyika (prinsessor och kanske nån snäcklekare eller julle). Men jag har redan ett 375-liters Tanganyika-kar.

    Alternativ 2 är därför malawi. Jag är rätt sugen på malawi, men jag är medveten om att 90 liter inte är mycket att komma med. Konings föreslår ju några Aulonocara i ett 100-liters i btn-guiden, men jag är mer sugen på mbunas.

    Frågan är därför om det finns några små malawisar som skulle kunna funka i en sån burk? Jag har gjort en liten lista på alternativ. Min tanke är typ demasoni (en favorit), golden, Hongi, socolofi, M. joanjohnsonae eller liknande små malawi.

    Skulle en kombination som exempelvis demasoni och golden funka i en 90-litersburk? Eller hongi och socolofi? Eller hongi och golden? Och hur många av varje isåntfall? Nån annan kombination? Eller är det bara att lägga ner malawi-tanken och köra tanganyika istället?
    Daniel Andréasson
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Att ha det som artakvarie med jullar, snacklekare eller prinsessa ar nog det sakraste.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      i det långa loppet så tror jag inte att det är nån höjdare att ha mbunas i den burken men ifall jag skulle pröva så blir arterna Ps.Acei och nån Labidochromis som kombo, det jag tänker på som lyckat är dvärgcikliderna från tanganyika.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Finns egentligen inget att tveka på.. Tanganyika!

        Skulle nog tycka det var intressantast med någon snäcklekare. En prinsessa i mina ögon står mest still.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Robin, ett princesspar med ett par generationer yngel är defintivt inte stillastående. Jag som är närmast anti-tanganyika tycker tillochmed att prinsessor är kul
          Tony Englund

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Ja, då får det nog bli Tanganyika i den burken också. I min 375:a har jag dock redan en multis-koloni, fyra jullar, en leleupi, ett calvus-par och 3+3 p. nigripinnis. Därav att det vore kul att prova nåt nytt.

            Men jag har alltid varit intresserad av prinsessor, men aldrig haft det själv, så jag kanske ska köra det. Hur många vore lagom i ett 90-literskar?

            Och vad kan man isåfall ha för sällskap? Kanske nåt roligare än jullar eller snäcklekare (som jag ju redan har)?
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              I en såpass liten burk är det nog att rekommendera att de går själva. Om du börjar med ett säkert par eller 5-6 yngel blir det på sikt proppfullt. Jag hade mina N. helianthus i ett 100-liters tidigare. Från 7-8 yngel decimerades de till en välfungerande trio. De ynglar konstant och ynglena växer stadigt och skapar hierarki.

              Numera har jag dem i ett 200-liters på jobbet, och en zebrafisk som slank med av misstag accepteras faktiskt som sällskap, men det borde mest bero på att princessorna inte ser något hot i den stackarn.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av Tony
                Robin, ett princesspar med ett par generationer yngel är defintivt inte stillastående. Jag som är närmast anti-tanganyika tycker tillochmed att prinsessor är kul
                Så länge dom har nått att jaga bort kanske de inte är så stillastående men i min burk är heliantusen (var då de inte är ensamma längre) väldigt stillastående.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Hur länge har du haft dem Robin? Det tar ju ett bra tag innan de sätter igång
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Alexander Wiberg
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 445

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Hur länge har du haft dem Robin? Det tar ju ett bra tag innan de sätter igång
                    En kvart. Haha.
                    A.Wiberg (alex83)

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony
                      I en såpass liten burk är det nog att rekommendera att de går själva. Om du börjar med ett säkert par eller 5-6 yngel blir det på sikt proppfullt. Jag hade mina N. helianthus i ett 100-liters tidigare. Från 7-8 yngel decimerades de till en välfungerande trio. De ynglar konstant och ynglena växer stadigt och skapar hierarki.
                      Okej. Då får det bli en prinsesskoloni som går där själva. Ska se om jag kan få tag på ett par, eller om det blir 5-6 ungfiskar.

                      De behöver ingen annan fisk som "fiende" för att det ska bli lite fart i karet? Blir lite orolig av andras kommentarer om stillastående prinsessor i denna tråd.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Jag tycker allt att det händer saker. Riktigt kul blir det när de äldsta ynglena börjar skapa sin egen hierarki. Även om föräldrarna mest glider omkring och leker titt som tätt är hela familjen i rörelse.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 445

                          #13
                          Dessutom är karet bara 70 cm långt, så alltför mycket rörelse kan du nog inte förvänta dig ändå! Men när kolonin börjar växa så lär det bli action!
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Skaffa dafodilen istället, mycket snyggare än prinsessan(min åsikt) och så har jag hört att de ska vara lugnare.

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              Snyggare men knappast lugnare .. snarare ilsknare skulle jag säga.
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...