Nigripinnis - tid mellan yngel i munnen och spottning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Nigripinnis - tid mellan yngel i munnen och spottning?

    Är det nån som vet hur lång tid det tar innan en Paracyprichromis nigripinnis-hona spottar från det att äggen har utvecklats till yngel i munnen? Från ägg till spottning är ju cirka tre veckor, men jag är lite osäker på när leken ägde rum.

    De tycks ha blivit yngel i honans mun nu i dagarna i mitt kar, och jag undrar om det börjar bli läge att flytta över honan i ett spottkar? Är det panikbråttom eller typ minst en vecka kvar?
    Daniel Andréasson
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Är det ingen som har nån aning? Nån som har nån aning för liknande fiskar, typ cyps? Eller malawis? Ge mej nåt att gå på!
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Jag gick ofta på att flytta honan när munnen var riktigt svart och proppfull. Då brukar det vara läge att flytta henne. Går de i ett kar med mkt fisk i så brukar honorna i regel gå längre med ynglen än 3 veckor vilket inte alltid är att föredra då de kan bli krokiga i kroppen.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Samma här. Fast varför inte flytta honan redan nu, om Du är osäker? Mata sedan försiktigt med artemia och se om hon reagerar på det. Det är möjligt att ynglen kan börja tillgodogöra sig artemian redan innan de blir utsläppta.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Ja, jag skulle ha flyttat henne redan nu om bara mitt nya lilla spottkar hade kommit i tid. Men glasmästaren blev tydligen sjuk, så det kommer inte förrän om 2-4 dagar. Och mitt gamla lilla spottkar gav jag dumt nog bort till min dåvarande tjej.

          Dock har jag nu skärmat av ena sidan av min 375:a med en stor bit filtermatta och inrett med lite sten och valisneria där den tuggande honan får gå i fred, för säkerhets skull ifall hon spottar innan jag får det nya karet.

          Tack för svaren! Misstänker att hon kommer tugga många gånger framöver och då är det bra att veta när det är läge att flytta henne. Bra matningstips också! Jag matade med cyclops men honan verkade inte intresserad. Kanske var det för stort för ynglen och hon visste det...?
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          Arbetssätt...