Skynda på inkörningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • september 2005
    • 56

    Skynda på inkörningen?

    Vad finns det för trix att ta till för att skynda på inkörningen av
    ett nytt kar. Jag har ingen möjlighet att ta någon gammal pump
    förrän firrarna är i...
    Just nu går sex stycken Callochromis pleurospilus i ett 63l kar i väntan
    på att få flytta in i ett 375. Jag fyllde akvariet igår.
    Allt har varit frid och fröjd i 63:an tills en av hanarna nu börjar bli leksugen
    så det känns som det är ganska bråttom.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Gammalt grus, gammalt vatten (inte så effektivt ur bakteriesynpunkt, men ska man flytta firrar till ett kar som inretts i flygande fläng är det praktiskt), krama ur en väl inkörd filtersvamp i karet, tillsätt Aquasafe eller liknande (ffa om vattnet är väldigt färskt). Det går fint att flytta den gamla pumpen samtidigt som du flyttar firrarna. Även om det enbart är en liten pump, så hade jag flyttat med den ändå så att det stora filtret kan få gojsa till sig lite. Sist men inte minst, så vänta ett par/tre veckor innan du stoppar i mer fisk.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Håller med Patrik men ett tillägg mata ej första dagarna och sedan väldigt sparsamt under inkörnings perioden.

      mvh Lennart

      Kommentar

      • molehill
        Användare
        • september 2005
        • 56

        #4
        Tack för svaren! Jag ska bara ha de Callochromisarna och några Caudopunctatus.
        Har tyvärr varit tvungen att tömma karet pga. min oro för uppställningen.
        Det ligger inte an lika hårt i mitten som ute i hörnen. Vet dock inte hur länge de övriga står ut med uppvaktningen från hanen...

        Men om jag fyller det med vatten från ett inkört akvarium, tar med pumpen över och har stenkoll på vattenvärdena och kör med aquasafe så kanske en vecka kan räcka eller? Ska bara snabbrenovera ett rum i källaren först, bara utifall att olyckan skulle vara framme.
        Iom fördröjningen så blir en snabb inkörning av ännu större intresse!

        Kommentar

        Arbetssätt...