Alunocara!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    Alunocara!

    hej
    jag har mest erfarenhet av mbunas,där har jag haft olika sorter med många hanar,de har då färgat ut alla(nästan)...Av alunocara har jag bara haft baenschi 2 hanar från ett trott par,det tog ett bra tag innan den underlägsne färgade ut...hu rblir nu fallet om man har tex 6-8 hanar av nån art?behövs det honor?som jag helst vill undvika pga fula som stryk,färgar hanarna utan? i långa loppet?,mina baensci gjorde det pga jämnvikt/slagsmål,men hur går det med fler.kan man få en balans?med många "hertingar"Vore ju urtjusigt i såfall
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Normalt vill man ju att fiskarna skall kunna leka. Det är ju lixom en av målen i deras liv och den instikten är mycket starkare för dem än för oss människor. Så du måste fråga dig om du skall beröva dem från det

    Alla hanar kommer inte färga ut lika mycket. En del aulonocara hanar kan nästan se t som honor i vuxen ålder för de inte vågar färga ut. Har du honom kommer hanarna bli mer benägna att färga ut för då har de ju något att visa upp sig för... En hane som leker färgar ut mer än en som bråkar med en annan hane...skulle jag tro.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • larsa
      Banned
      • april 2006
      • 198

      #3
      Tanken är ju att alla ska våga färga ut,pga av erbelastning för nr 1,men det kanske inte går då?ok..du menar att hanarna inte visar sitt rätta jag utan honor?synd i såfall.är det vanligt eller förkommer det att man har nämda antal på hanar?O andra sidan kan man ju prova!Tex 6-8hanar som är lika i storlek i värsta fall får man en hanne som färgar o de andra ser ut som honor ,ingen som provat?

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        De kommer inte alla färga ut fullt nej! En kommer färga mest, ett par kommer färga ok men några kommer känna sig mycket underlägsna. Det är min gissning. Jag har aldrig velat ha 6 hanar utan honor, så jag vet inte.

        Berätta gärna hur det gick om du skall testa denna underliga plan...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • larsa
          Banned
          • april 2006
          • 198

          #5
          du tycker den är underlig? ,men den har funkat med mbunas,iofs har jag haft honor också då,men de är ju också snygga!Alunocara hanar är så snygga!synda att inte honorna är det med!men kan du sträcka dig till att det är värt ett försök då?

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Jag tycker det är underligt och lite sorgligt. Det känns liksom inte som akvaristik utan mer som lite guldfiskskål. Men det måste ju vara ditt beslut. Prova om du måste och i så fall kan du väl berätta hur det gick. Det har ju ett beteendevetenskapligt värde i alla fall!
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Egentligen är det mer onormalt att ha honor i burken som inte är lekmogna eftersom dom i naturen då håller sig ifrån hanens revir vilket e lite svårt i ett akvarium... resultat, ett evigt jagande av dessa honor som hanen vill få bort från sitt revir eftersom dom iaf inte vill leka utan enbart kommer beröva honom på föda vilket han inte vill. Men som sagt det är ju roligare med lite honor i burken. Aulonocara kandeense kan man iof ofta få att hålla flera revir på ett relativt litet område.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • larsa
                Banned
                • april 2006
                • 198

                #8
                Per!oj! vill verkligen inte att det ska bli en guldfiskskål!men med mycket fisk(+honor) så ökar trycket på karet,och jag har odlat färdigt känns det som.Tänkte som delaay är inne på lite som ett skådespel när hanarna tar ett varsit revir o visar upp sig.de vet ju inte förståndsmässigt vad som kommer simmande runt hörnet?

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Larsa, jag känner igen det där med att tröttna på odling. Men det har nog med Malawi att göra. Till slut vet man inte vad man ska göra av alla yngel. Sadla om och testa lite gråa sillar från Tanganyika istället, då kommer intresset tillbaka.

                  Usch vad jag retas och hugger idag, jag tar nog och sätter mig med en bok istället!
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • larsa
                    Banned
                    • april 2006
                    • 198

                    #10
                    gråa sillar?menar du leliupi? eller troffar? ikola rent av?eller nån frontosa kanske?ge dig!finns nog färg i tanganyikasjön också ....men börjar man o tala om gråa sillar så får man nog snegla på alunocara honor ,sen är det inget fel på mitt intresse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...