malawi resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #31
    Ursprungligen postat av ake
    Men om jag vill till Mozambique.....är det då eländig terräng osv
    Hahaha. Ursäkta. Eh, jo det kan man nog kalla det. Det finns liksom inte så mycket i Mocambique. Hela landet har en asfalterad väg. Men det är trots det mitt favoritland i Afrika. Fantastiska människor, och obefintligt tiggeri.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #32
      Ursprungligen postat av specmats
      Har för mej att Mozambique kör en aggressiv politik mot vita nybyggare, dessutom har landet härjats av ett långt inbördeskrig så det är nog inte nått vidare turistvänligt land-varför vill du dit? Rent generellt tror jag att vägar och framkomlighet är ganska usel i Afrika men det finns säkert undantag, i västafrika är den modernaste formen av väg gjord av krossat snäckskal! Det blir rätt justa vibrationer i bilen och direkt plågsamt under längre sträckor
      Men han ska väl inte bli nybyggare? Han ska ju bara resa. Det är ett vänligt land, men det är inte turistvänligt eftersom det inte finns turism, om du hänger med. Med en dos tålamod är det himmelriket.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #33
        Stuart Grant har en en bas i Chiofu som används som utgångspunkt för turist- och fångstresor i Mozambiqe.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #34
          Ursprungligen postat av larsa
          Att åka eller upptäcka själv där nere låter en aning riskabelt,med snorkel o cyklop kastar man sig i som en naiv svensk i tron att det är som östersjöns böljor?feta vattenkobror ligger på lur,samt en o annan fet krokodil.menar man kan nog få den blicken i cyklopet med.det sista man ser typ ,Nä fy!uppsök närmsta guide!
          Nejnej.
          Undvik ALLT vad "tourguides" heter. Det enda som gjorde att jag bitvis kände mig osäker som ensam tjej i Malawi var just.....guiderna. Dom är inte guider i europeisk mening, utan de lägger beslag på en, och sen är man "deras" turist. Plötsligt kostar allt "One hundred dollars", även det som kostade femtio cent dagen innan man träffade guiderna. På en anläggning som tex Stuarts kommer de inte in, så de eventuella guider som Stuart upplåter är inte såna, men säg att du vill sova för fyrtio cent istället för fyrtio dollar per natt, då är du deras. Efter tre dygn när du inte blivit lämnad i fred en minut, så kommer du längta efter att få upptäcka lite ensam.

          Vad gäller flodhästar och krokodiler så är inte de i sjön, som är djup och har klart vatten, utan de finns i angränsande floder, träsk och laguner.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #35
            Ursprungligen postat av Gabbi
            Vad gäller flodhästar och krokodiler så är inte de i sjön, som är djup och har klart vatten, utan de finns i angränsande floder, träsk och laguner.
            Se andra bilden här:


            Den är tagen i Malawisjön.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #36
              Ursprungligen postat av Micke
              Se andra bilden här:


              Den är tagen i Malawisjön.
              Jojo. De är ju inte inlåsta i lagunerna och floderna. Dessa är ju i direkt förbindelse med sjön och djuren KAN såklart tillfälligtvis förflytta sig ut i sjön, men det är inte en övervägande risk att simma på en flodhäst i själva sjön.
              Risken är större att man simmar på en scistosomiasis eller hundra. *ler*
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #37
                "Men han ska väl inte bli nybyggare? Han ska ju bara resa. Det är ett vänligt land, men det är inte turistvänligt eftersom det inte finns turism, om du hänger med. Med en dos tålamod är det himmelriket."

                -ska han inte?! åfan de trodde jag...och jag som trodde att jag "hängde" med
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #38
                  Ursprungligen postat av specmats
                  "Men han ska väl inte bli nybyggare? Han ska ju bara resa. Det är ett vänligt land, men det är inte turistvänligt eftersom det inte finns turism, om du hänger med. Med en dos tålamod är det himmelriket."

                  -ska han inte?! åfan de trodde jag...och jag som trodde att jag "hängde" med
                  Det ÄR en stor skillnad. Ta Zimbabwe som ett exempel. De är inte helt förtjusta i vita jordägare, men det betyder inte att de inte gillar turister.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • ake
                    Användare
                    • december 2002
                    • 99

                    #39
                    Till Mocambique ska jag....av olika skäl....dels Minos reef och jag tror att även Higga reef ligger i Mocambique och sedan till havet där flera fantastiska korallöar finns...före inbördeskriget var det dit de vita sydafrikanerna åkte till dyksemestrar...och nu har det börjat röra på sig igen och det kan ju vara kul att kolla in före turistexplosionen,om det blir någon ...men primärt är det malawisjön som gäller och olika platser oavsett land.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...