Mbunas och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Mbunas och växter

    Hejsan!

    Har idag Anubia, Javaormbunke och Vallisinera i mina burkar, mestadels Mbuna. Dessa fungera väl ganska OK sånär som på Vallisineran, som blir ganska uttsatt plus att bladen på Javaormbunkarna blir ganska fort bruna (orkar inte klippa bort dessa). Jag skulle vilja utöka med lite fler växter eller byta ut en del "fula". Vad säger era erfarenheter om växter, finns det några andra som kan tänka sig klara dessa hungriga fiskar. Har även börjat med PMDD för att se om växterna skulle trivas lite bättre. Vad har ni för vävter i era Malawi burkar??

    //Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #2
    Inga, hehe. Mest naturligt och snyggast. De gånger jag haft växter har det varit uteslutande vallisneria, och de har mestadels klarat sig bra. Om dina mbunas är vuxna är det säkert värre. Testa cryptocoryne, tror den klarar sig bättre mot hungriga mbunas. Snygg dessutom.
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Crytocoryne funkar bra med mbunas.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Jag har provat lite olika växter och har till slut landat på Anubia. Lökväxterna tyckte jag skitade ner för mycket då bitar från löken lossnade och flöt runt. Min nya grej är att ha så mycket av växterna att mina malawis möjligen betar av lite. Jag har två större "buskage" i mitt mindre 300L och det är enbart nya blad och knoppar som angrips. Dock har jag problem med att få växterna att trivas till fullo, men det är väll för rent och näringsfattigt vatten kan jag tro. Jag kör helt utan tillsatser och växterna växer långsamt och blir aningen svarta på bladen. Biotopriktigt eller ej så är det ett välkommet inslag i mina akvarier då fisken rör sig naturligt i dungarna och småfisken trivs av skyddet.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Anubias växer väldigt långsamt även i vanligt "växtakvarium". Testa Cryptocoryne aponogetifolia, som Micke skriver om. Får man dessa att trivas, blir dom hur fina som helst och förökar sig bra.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            I skolans akvarium har vi jättevalisineria och den växer stadigt. Det som gör dem fula är, enligt mina tämligen grundlösa gissningar, är att så fort man inte matat fiskarna på en dag så börjar de knapra på bladen. Ingen av plantorna har ett blad som når ytan och de är inte jättevackra att se på. Kan fiskarna vara problemet som jag tror?
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • joacim.zehlin
              Användare
              • december 2012
              • 4

              #7
              Näring

              Till mina tropheusar kör jag mängder med valisneria av olika sorter.
              Kruxet är nog ,anser jag ,att man planterar för lite. Lägger man i större mängder av dessa så brukar dom klara sig fint. Jag får rensa nästan veckovis
              då dessa förökar sig ständigt. Fantastiskt bra skydd för ynglen dessutom.
              Till saken hör att jag dessutom gödslar ganska bra. Jag kör med dom sju kulorna , som ger dom en bra initialnäring vid rötterna, samt easy life profito. Varje morgon (när man ändå matar sina skyddslingar) så lägger jag i carbo också.
              Mina valisneria är riktigt knapriga och fräscha
              Pipen !

              Kommentar

              Arbetssätt...