Annorlunda nigripinnis-lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    Annorlunda nigripinnis-lek?

    Hej

    Gjorde sedvanligt vattenbyte i helgen, ganska tidigt på morgonen. När det var klart märkte jag att två Paracyprichromis nigripinnis höll på och lekte. Kul, eftersom jag inte tidigare har sett dem leka, bara läst om det.

    Leken skedde inte mot en vägg eller i en grotta, som man vanligen läser om, utan uppe på en flat sten. Fiskarna lekte ganska behärskat, inga vilda rörelser eller hets. Emellanåt jagade hannen bort någon annan nigripinnis, andra arter brydde han sig inte om.

    Leken gick till så, att hannen nalkades honan nästan rakt bakifrån och kom upp tätt bredvid henne tills hans huvud var ungefär vid halva honans kropp, varvid hon vibrerade lite och släppte ett romkorn. Honan backade genast och plockade upp romkornet. Emellanåt vibrerade hannen, varvid honan intog T-ställning och romkornen i munnen antagligen blev befruktade. Hannens opariga fenor var mörka och anal- och bukfenorna hade lysande ljusa kanter. Intressant var, att romkornen verkade tunga, de ramlade så att säga rakt ner på stenen och blev liggande, virvlade inte omkring, tills honan plockade upp dem.

    Så här gick det alltså, denna gång, det är inte alltid så, som det står i böcker.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Intressant iaktagelse. Tog du några bilder? Hur många romkorn blev det?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Intressant iaktagelse. Tog du några bilder? Hur många romkorn blev det?
      Nä. Det borde jag ju ha gjort. Blev väl så pass förvånad, att jag bara satt och tittade. Inte räknade jag heller, men tyckte nog att jag såg rejält över 10 st. Detta är intressant, för det brukar inte bli mer än 5-6 yngel, så en stor del "försvinner" antagligen under ruvningen.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Nä. Det borde jag ju ha gjort. Blev väl så pass förvånad, att jag bara satt och tittade. Inte räknade jag heller, men tyckte nog att jag såg rejält över 10 st. Detta är intressant, för det brukar inte bli mer än 5-6 yngel, så en stor del "försvinner" antagligen under ruvningen.
        Haha. Där har vi kanske förklaringen till att ynglen är så stora också. Kannibalism bland ynglena i honans mun? Eller så försvinner en del ägg/yngel ner i mammas mage och det blir mer utrymme kvar för resten av ynglen.

        Jag har själv en tuggande nigripinnishona i mitt kar. Jag såg massor med tendenser till lek, men lyckades missa själva leken. En dag när jag kom hem förra veckan så tuggade hon bara och det var ju en trevlig överraskning. Behöver dock införskaffa ett litet spottkar, då övriga invånare bland annat består i ett calvus-par där hanen är en rejält hungrig kille som till och med försöker ge sig på mina multisar (dock utan större framgång).
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Mm, mina Cyps leker av med rätt många romkorn, men det blir sällan särdeles många yngel av det. Skoj att du fick se leken i allafall, misstänker att den gick jäkligt fort. Har enbart sett mina Cyps leka en enda gång (av säkerligen 35 lekar), och det gick minst sagt fort. De höll nog inte på i mer än ett par minuter.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...