Bitande Brevis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettson
    Användare
    • oktober 2003
    • 86

    Bitande Brevis!

    Intressant beteende hos denna lilla fisk. Jag har ett 112l med några Lamprologus Brevis par.
    Var nyss nere med handen i akvariet för att rätta till lite snäckor o stenar. Efter en liten stund började den lilla Brevis honan, ca 2.5cm, att attackera min hand. Blev biten 3-4ggr.

    Jag blev mäkta imponerad av denna lilla fisks tuffhet.

    Fortsatt trevlig påsk på er.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    De flesta snäckskalslekare har ingen självuppfattning alls utan tror att de är betydligt större än de egentligen är. Stentuffa och utan någon som helst rädsla för varken handen eller en betydligt större fisk.

    Jag hade förr Lamprologus ocellatus och de agerade precis likadant som du beskriver...försvarade sitt revir frenetiskt mot allt och alla. Riktigt rolig art och väldigt fascinerande att titta på. Jag tror att det här beteendet gäller de flesta snäckskalslekare då jag tidigare hört samma eller liknande rapporter.

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Apropå snäcklekares beteende så var mina föräldrar över till mig idag. Dom är rätt skeptiska till akvarium, men till och med min pappa är fascinerad av mina multisar. Detta trots att dom är så små och grå och jag har mycket mer färgglada firrar i karet. Hur dom försvarar reviret i grupp mot mycket större fiskar och har byggt sitt eget lilla snäcksamhälle är ju ruggigt fascinerande.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        har några riktigt stora brevis har blivit biten av dom med vart till och med märken efter tänderna...

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har också erfarenheter av att många icke-akvarister kan bli fascinerade av snäcklekare. Attityden och bobyggeriet gör otroligt mycket. När jag får ett kar i lämplig size över har jag en "beställning" på "grävskopor".

          Mina L. stappersi-honor funkade annars exakt likadant, attackerade handen när jag rotade i karet. Har även sett en multis som attackerade en fullvuxen frontosa - och frontosan drog. Har ett par Lepidiolamprologus hequi som leker med jämna mellanrum, och de är jag lite orolig för... där pratar vi rovfisk och rätt stora tänder för att vara en så liten firre. Daniel i MAF har tydligen haft en L. meeli där firren knep tag i handen och hängde med upp ovanför vattnet. Kallar redan mina hequi för monstren.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #6
            dom enda som jag har vart me om som hänger kvar ett tag är gäddor som tur är inte på handen

            Kommentar

            Arbetssätt...