190 liter, helt tomt, Tanganyikaförslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    190 liter, helt tomt, Tanganyikaförslag

    Måste ha lite hjälp...

    Nu är det dax att fylla på med fisk i mitt 190 liters. Lite tråkiga mått på karet men det får gå. L: 95 H: 50 D: 40 cm

    Jag har "bestämt" mig för antingen:
    Similis, ocellatus, multisar. Fördelen med Similis och Multisarna är att man kan ha en grupp, men Ocellatusen lockar med sin kaxighet

    Som sällskap har jag kollat på:
    Neolamprologus modestus eller Neolamprologus tretocephalus. Jag har sökt på forumet och insett att de här två är ganska aggro, så det kanske inte funkar i ett 190 liters?

    Paracyprichromis nigripinnis är en annan jag kollat in, verkar dock trivas i lite större antal än vad jag har plats med...

    Övre delen av karet är helt öppet, hålsten över i stort sett hela botten (förutom öppna ytor i sektioner med snäckor) = mycket grottor.

    Några bra ideér eller andra erfarenheter?

    Mvh Erik
    Senast redigerad av Erik Österlund; 11 april 2006, 08:21.
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    jag tycker att Altolamprologus arterna är väldigt snygga, har dock aldrig haft dem själv
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      en grupp similis/multisar i ena hörnet, ett 10-tal nigripinnis och ett par julidochromi ornatus skulle funka finfint i det karet. Altosarna blir rätt stora och kan efter ett tag bli ett problem. Ett låååångt tag då de växer slöare än betong men ändå =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Fungerar det verkligen med 10 nigripinnis i ett så litet kar? Själv funderar jag på denna art till mitt 222 liters kar.... Vilken könsfördelning skulle man köra på då? 3+7 eller?

        /Jocke

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Tack för svaren!

          Altolamprologus calvus är högintressant, men som Jonas säger, den kanske kan bli besvärlig på sikt? Sen ska man ju få tag i ett gäng också... Var sugen på Altolamprologus compressiceps, "Sumbu" tidigare men det visade sig vara svårt att få tag i, iaf i Sthlm

          Jag frågar som Jocke, funkar det med 10 st nigripinnis i ett 190?

          Mvh Erik

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Nu är det klart!

            Som vanligt hinner man ändra sig ett antal gånger innan man gör slag i saken och köper fisk. Igår var det dax, efter lång längtan, att äntligen kunna sitta hemma och titta på ett gäng snäcklekare in action. Nu undrar jag varför jag inte tagit tag i det tidigare...

            Så här blev det till slut:
            Lamprologus Stappersi 5 st
            Cyprichromis leptosoma "Mpulungu" 4 st (kommer ev. kompletteras med fler)
            Telmatochromis brichardi 5 st

            Så jävla nöjd!

            Stappersi hade jag kollat in men trodde inte att jag skulle få tag i några. Man såg klart och tydligt redan igår, i det släckta karet, vilka som kommer äga! Kaxiga små firrar det där!

            Nu längtar jag hem... (sitter på jobbet)

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #7
              släng upp lite bilder på det !!
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #8
                håller med
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Är ju inte någon fotograf direkt men jag kan ju göra ett försök!

                  Återkommer efter påsk med mina alster

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Jag kan redan nu säga att du bör slänga i några fler leptosomor, de kan vara rätt så revirhävdande mot varandra så kläm ner minst 4-6st till. Tror inte det blir några problem med de extra fiskarna.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jonas E
                      Jag kan redan nu säga att du bör slänga i några fler leptosomor, de kan vara rätt så revirhävdande mot varandra så kläm ner minst 4-6st till. Tror inte det blir några problem med de extra fiskarna.
                      Ja fan, såg att de ska vara typ 10-20 st. Problemet är väl att karet är i minsta laget. Nu är de iofs inte fullvuxna men de lär väl bli får man hoppas

                      Var det ett dumt val kanske...??

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        inte dumt val men vad jag förstått så är nigripinnis en lugnare art och hade nog kunnat fungeratlite bättre. Men köp så du har 10-12st och prova! Fungerar det så fungerar det, i annat fall får du byta. Det är härliga fiskar i vilket fall som helst och du kanske uppgraderar karet istället =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Valde bort Nigripinnis för att den enl. uppgift ska vara lite för feg..

                          Känns som att leptosoman även den är väldigt "rädd" av sig, spattig liksom. Men det kan ju bero på att de trivs bättre i större grupp.

                          Jag släpper i 6 till så får vi se vad som händer... 3 hannar och 7 honor borde bli bra va?

                          Kommentar

                          • Xork
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 93

                            #14
                            Är dina Leptosoma fullvuxna? Min alfa hanne dänger till Ventralisen när det passar så att de skulle vara rädda håller jag inte med om. Har 2+2 vuxna sedan fyllde jag på med 3+5 förra veckan. De första dagarna hängde de unga mest bakom pumpen men nu börjar de leta sig fram.

                            Ge det lite tid så skall du få se på rörelse =)
                            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Härlig påskhelg...

                              Fick lämna tillbaka Leptosomagruppen på påskafton (tack för bra service på AL) eftersom de två hanarna lyckats leka (?) sönder ena honan. De var på som galningar...

                              Kändes som att fler honor kanske skulle funkat bättre men å andra sidan så är nog karet för litet så jag gjorde det bästa för framtiden.

                              Fick med mig 1+3 Ahli hem istället till 1225 l karet. De är ganska små (5-7 cm) så det var en chansning. Men eftersom Macrostoman inte lyckats ta en rödzebrahane som var 4 cm när han "flyttade in" för tre månader sen så... Men de är ju å andra sidan vana att vara jagade.

                              5 minuter efter att de fått simma ur påsarna så var en av honorna på väg ner i buken på Macrostoman Igår var det dax för nr 2...

                              Jävligt dyr mat!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...