Kan Aulonocaror flyga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Kan Aulonocaror flyga?

    Jo, jag menar faktiskt allvar. Är det ok att ta med några Aulonocaror i en (inte helt luftfylld) plastpåse ombord på ett inrikesplan? Dels är det väl frågan om ev regler för flygbolagen, dels om fiskarna kan tros klara det, och så undrar jag förstås om någon som provat att flyga med fisk har några praktiska tips.

    Mvh,

    /Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Vad det gäller regler för inrikesflyg så vet jag inte vad som gäller. Jag har dock svårt att tänka mig att en levande fisk skulle betraktas som något märkligare en en död och det finns nog en och annan rökt lax i luften nu när det lackar mot jul.

    Fiskarna klarar det givetvis utmärkt. Jag gjorde nyligen ett reportage för en tidning om djurkarantänen på Kastrups flygplats i Köpenhamn och fick då en siffra på hur mycket levande fisk som anländer dagligen. Jag minns inte siffran just nu men jag kan garantera att det finns ett stort antal tusen levande fiskar i luften varje given minut.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Trillian
      Användare
      • juli 2002
      • 33

      #3
      Hej Fredrikr
      Sportfiskare har en slags batteridriven pump som de har med sig när de ska fiska med levande bete.
      När jag var i sydamerika hade jag den med mig, inga problem att ha den med i handbagaget och fisken i en spann i en stor väska. Klarade utan problem 14 h flyg. Tänk på att ha fisken i handbagaget bara det är kallt i bagageutrymmet.
      Linda

      Kommentar

      • Azazello
        Användare
        • augusti 2006
        • 15

        #4
        Men hur är det nu? kan man flyga med fiskar trots vätskeförbudet?

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Om man tar dom i bagaget kan det finnas en möjlighet om man följer alla krav för djurtransport
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Azazello
            Användare
            • augusti 2006
            • 15

            #6
            Tack!

            Men vad är det för regler? är de kostsamma att upprätthålla?

            Kommentar

            • malawialex
              Användare
              • januari 2007
              • 125

              #7
              mer om dessa regler ? någon?
              375l : malawi
              253l : tomt
              222l : yngel malawi

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av fredrikr
                Jo, jag menar faktiskt allvar. Är det ok att ta med några Aulonocaror i en (inte helt luftfylld) plastpåse ombord på ett inrikesplan? Dels är det väl frågan om ev regler för flygbolagen, dels om fiskarna kan tros klara det, och så undrar jag förstås om någon som provat att flyga med fisk har några praktiska tips.

                Mvh,

                /Fredrik
                Det är inte tillåtet med vätskor i handbagaget. Däremot kan du ju lägga några väl packade påsar (bagaget hanteras rätt tufft) i det bagage som du checkar in.

                Kommentar

                • Kryptonit
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 64

                  #9
                  Vilken annorlunda frågeställning

                  Som Kjell nämner så får man inte ta med vätskor i handbagaget.
                  Anledningen till det är väl för att förhindra att farliga sådana ska föras ombord. Om man nu har en levande aulonocara borde det väl vara uppenbart att det inte rör sig om någon sådan...

                  Jag ska ut och flyga lite på tisdag/onsdag. Om jag får tillfälle och kommer ihåg så ska jag fråga dem i säkerhetskontrollen.
                  Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kryptonit
                    Jag ska ut och flyga lite på tisdag/onsdag. Om jag får tillfälle och kommer ihåg så ska jag fråga dem i säkerhetskontrollen.
                    Flög senast igår och då gällde fortfarande "vätskekontrollen", men det har väl pratats om att den skall bort

                    Kommentar

                    • Kryptonit
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 64

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Flög senast igår och då gällde fortfarande "vätskekontrollen", men det har väl pratats om att den skall bort
                      Men frågade du då om det möjligtvis kunde vara okej att slinka igenom kontrollen om du hade hade en malawiciklid i vätskan

                      (Själv var det lite drygt en vecka sedan jag var ute och flög.)
                      Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kryptonit
                        Men frågade du då om det möjligtvis kunde vara okej att slinka igenom kontrollen om du hade hade en malawiciklid i vätskan

                        (Själv var det lite drygt en vecka sedan jag var ute och flög.)
                        Nej, det gjorde jag inte, men det är emot deras regler och att chansa på att de skulle bryta mot dessa vill jag inte. Om svaret skulle bli nej så måste jag ju avliva fisken.
                        Har sett i andra forum om folk som har testat att fråga - i regel har det inte funkat, men någon gång har de gått med på det.

                        Kommentar

                        • Azazello
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 15

                          #13
                          Men jag trodde att det blev kallt som tusan i lastutrymmet? Fryser inte firrarna ihjäl där?

                          Annars kom jag på en ganska bra idé, man kan väl helt elkelt tömma ut det mesta vattnet inför säkerhetskontrollen och sen köpa flaskvatten i taxfreen och fylla på! Med vattenberedningsmedel borde det gå bra tror ni inte? Man kan ju vänja firrarna vit ett särskilt mäke innan...

                          Kommentar

                          • Azazello
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 15

                            #14
                            Jag har visst glömt att skriva att jag ska till Goa över jul och tänkte försöka fånga lite fisk med mig hem...

                            Ursäkta trådkapningen förresten, men den var ju ganska gammal.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azazello
                              Jag har visst glömt att skriva att jag ska till Goa över jul och tänkte försöka fånga lite fisk med mig hem...

                              Ursäkta trådkapningen förresten, men den var ju ganska gammal.
                              Då kan vi se fram imot lite nya bakterier och parasiter till januari da=) glöm inte karantänen bara.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...