Furcifer som gräver ner sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Furcifer som gräver ner sig?

    Ja, konstigt. Har nog bara sett flundror som grävt ner sig i sanden.
    Mitt gäng Cyathopharynx furcifer, som jag har sedan 5-6 veckor är inte utfärgade ännu, men pigga och livliga och äter med stor "aptit". Idag efter det vanliga delvattenbytet, så efter ung. 2 timmar så upptäckte frugan ett öga som tittade fram ur sanden. Jag fick hjärtat i halsgropen. Tog fram ett långt plaströr och petade fram fisken. Den samm kvickt iväg. Den hade grävt ner sig i en grop som firrarna brukar vara i. Det kan tilläggas att när jag kom in i rummet så vart de rädda och for iväg med 300knyck. Kan den utav bara farten ha hamnat djupt ner i sanden? Har aldrig tidigare sett något liknande förutom flundror som gräver ner sig när de vill gömma sig.
    Sanden är rådasand 0.8- 2mm.

    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Läs denna artikel:



    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Våra N.stappersi (tidigare meleagris) har samma beteende när de känner sig förföljda. Detta att gräva ner sig i sanden är antagligen ett bra beteende för fiskar som lever på sandbotten.
      Även rockor gör på detta sätt men då för att lättare kunna fånga sitt byte.

      Anette

      Kommentar

      Arbetssätt...