Mburna till 150 liters akvarium ? behöver råd!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tohockey

    Mburna till 150 liters akvarium ? behöver råd!!

    Jag har ett 150 liters akvarium som jag tänker använda till Malawi-kar och vill ha tips på vilka fiskar jag kan ha i det, även antal av varje sort. Själv är jag inte så kunnig på malawi så jag skulle kunna stoppa i vad som helst vilket jag förstår inte skulle fungera.

  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    jag skulle nog satsat på några golden, socolofi och kanske nån liten aulonocara, ca 15 fiskar är nog max i ditt akvarium.





    det skulle bli riktigt fint tror jag.. och så skulle jag ha 2+4 golden, 2+4 socolofi å 1+2 aulonocara. (första siffran är hur många hanar och andra honor).

    sen skulle jag för övrigt inreda med finkornigt grus och massa stenar i stora högar. och kanske nån vallisneria eller crinum-lök för en liten grön klick som vajar i strömmen.

    MVH Simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • juni 2002
      • 227

      #3
      P.socolofi är en relativt snäll ciklid.Fördelen med dessa är att hanne och hona ser istort sett likadana ut.Det finns väl vackrare malawi men då är det i princip alltid hannen som är den vackra medans honan är tråkigt färgad.
      Golden är en av de populäraste men icke desto mindre vackra malawiciklider.Golden tillhör även den "snälla" skaran av malawiciklider om man nu vill ha det så.
      En värsting vad gäller malawi Mbunas är nog M.Fuelleborni som kräver trots storlek minst 375liter välinrett för att i bästa fall undvika tråkigheter.Men allt går ju bara man vill.Demasonia är poppis och borde passa med en hanne och 2-3 honor.
      C.Afra är en kandidat som jag själv har eller Hongi är fina fiskar det med.Allt efter tycke och smak.

      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      • tohockey

        #4
        Tack för svaren, Fler frågor, vad behöver jag i lysrör? Akvariet är 75x40x50 (50höjd)Är lavasten det bästa materialet föra att göra stenrös? Kan jag göra egen bakgrund i akvariet eller är det bäst att måla utsidan eller sätta en sån där "ful" plansch?
        Fisk: Jag skulle vilja kombinera fisk så det blir lite färgsprakande i akvariet, d v s gula, röda, blåa, vita fiskar? förslag?

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          En del har goda erfarenheter av demasoni, andra minns den som en bödel. Det kan bero på inredning, vattenkemi, övriga invånare eller bara otur med individen. Om du är nybörjare och bara ska ha ett kar är det kanske säkrast att inte ha med den.

          Mitt förslag:

          2+3 Pseudotropheus saulosi (hanen blårandig, honan pippigul)
          2+3 Labidochromis perlmutt (Pärlemorskimrande! Måste ses "live"!)
          2+3 Iodotropheus sprengerae (roströd eller åt bronshållet, kan bli
          vackert mörkblå på sidorna när den blir gammal)


          Alla tre är lätta att hitta i handeln, och inte dyra. Ingen av dem blir för tokigt stor eller är onödigt aggressiv. Och färgsprakande blir det!

          /Fredrik


          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • juni 2002
            • 227

            #6
            Det här med agressivitet hos olika malawi har ofta med temperaturen i akvariet att göra.Ju varmare desto mer aktiva och agressiva är de.De förökar sig mer villigt i en högre temp om man också utfodrar lite mer.
            Gränsen torde ligga för Mbunas runt 26grader. Är det varmare blir de aktivare och agressivare, och tvärtom ifall tempen sjunker under 26grader.
            Så förhåller det sig i alla fall i mitt Mbuna-akvarium.Jag har inga Demasoni men ändå Fuelleborni och en del andra Malawis.

            SALAR
            SALAR

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Ursprungsfrågan gällde vilka malawiciklider man kan ha i ett akvarium på 150 liter. I ett så pass litet akvarium fungerar de bara med de minsta arterna av Aulonocara. Eller möjligtvis Lab. caeruleus och Ps. socolofi, men akvariestorleken är i minsta laget för dessa arter. Att hålla starkt revirhävdande arter som t.ex. Ps. demasoni i ett akvarium på 150-liter vill jag difinitivt avråda ifrån, de bör ha ett akvarium som är minst dubbelt så stort.

              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • tohockey

                #8
                Är det egentligen så att ni avråder mig från att ha Malawi i akvariet?

                Kommentar

                • antonlan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 57

                  #9
                  Hej!

                  jag tycker visst att du kan ha malawi i ett 150liters.
                  Själv har jag malai i ett 175liters och det funkar utmärkt.

                  Ett tips är att skippa lavastenen, den är ganska svår att bygga bra rösen av, fiskarna kan riva sig på den. dessutom tycker jag att det är snyggare med annan sten ex. ölandsten eller stenkol.

                  Den här planshen du snackar om har jag och jag tycker från och till att den är riktigt snygg. den är ju också ganska billig.

                  Tänk på att inte ha för stora arter bara, välj m'bunas.

                  Hälsningar Anton

                  Kommentar

                  Arbetssätt...