Hjälp med val av malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • santacruze
    Användare
    • mars 2006
    • 9

    Hjälp med val av malawiciklider

    Hej!
    Har aldrig haft malawiciklider innan men tänkte testa det nu. Vill be om tips ang vilka arter som kan passa.

    Har ett 150L akvarium.
    Tänkte ha 2 arter (inte 100% säker, kanske fler om det går, eller färre om 2 är för många).
    Kommer ha algätare också.

    Så, några tips om arter man kan kombinera och hur många individer av varje?

    Hjälp en nybörjare =)
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Ett 150-liters kar är i minsta laget för Malawiciklider men yngel och ungdjur går alltid att ha. ;-)

    Mina tips till dig är:

    1. Köp de du tycker är snygga och skaffa ett större kar med tiden. Det tar en stund innan de växer upp och ur karet.

    2. Om akvarieköp inte är planerat så kan du satsa på lite snällare mbunas typ Labidochromis caeruleus (rätt stavat?) som är en fin liten snäll fisk. GUL ska tilläggas om du inte visste. En annan är "liten" är hmm Pseudotropheus saulosi som är en riktigt läcker fisk där hanarna blir blå/svarta med ränder medan honorna förblir gula. Det ska tilläggas att den gula färgen på saulosihonorna "sketnar" när de går med golden. Det är iaf min erfarenhet.

    3. När du köper fisk håll dig till en eller två arter i det karet. Det blir snyggare och inte lika stökigt som det lätt kan bli i ett litet kar. Antalet fiskar bestämmer du själv men en tumregel för mbunas är att försöka ha några fler honor än hanar. Detta för att minska aggressionen från hanarna till honorna.

    Jag hoppas att det inte blev allt för flummigt då jag börjar bli lite trött. Men men, arbetsdagen är snart slut och då ska man hem och glutta på karet en stund. []

    Lycka till!
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • santacruze
      Användare
      • mars 2006
      • 9

      #3
      Kanon! Tackar för det snabba svaret. Golden och Saulosi blir nog kanon!

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Jag råder dig till att titta nog i vårt artregister här på sidan samt på zoopets där man kan skaffa sig ett humm om hur stora fiskarna blir och färgkombinationer etc.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • santacruze
          Användare
          • mars 2006
          • 9

          #5
          Jo, har tittat både här, på zoopet och akvarieguiden.se
          Verkligen bra artregister.

          Kommentar

          Arbetssätt...