minimått på malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    minimått på malawikar

    hej har en fråga tänkte att ja skulle ge mej på malawiciklider...så jag undrar vilket är minimåttet på karen om man ska odla fisken då vill sägas, tänkte nämligen på mbunas...
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ofta beror det på vilka arter du tänkt att ha och hur många arter du önskar odla på. Det är det första man får ha som måttstock. Har du begränsad möjlighet att skaffa ett större kar så får du anpassa arterna efter den karstorlek du kan ordna.

    Om jag bara väljer en art så kan jag säkert få yngel i ett 100L på någon art...men det är absolut inte att föredra. Jag skulle vilja säga att ett minimimått på kar med två, kanske tre, arter är 200L. Detta för att de ska kunna skapa revir och för att du ska kunna ha fler fiskar för att skapa en bra harmoni i karet mellan arter och mellan hanar och honor inom respektive art.

    Yngelkar tycker jag att 100L har fungerat bra till mbunas då de snabbt får bra storlek och vattenkvaliteten håller sig bra en längre tid än om karet varit mindre.

    I detta fallet...med hållning och avel på ciklider så kan man inte komma ifrån att storleken har betydelse...ju större desto bättre. Se också till att ha arter i karet som kan fungera bra tillsammans för annars riskerar du att endast få avel på en art medans andra är undantryckta och får inget eller sällan utrymme till lek.

    Ett råd: Skaffa ett så stort kar du kan...för om du inte gör det nu så kommer du att snegla åt det hållet om några månader då man snabbt tycker att kar under 375L känns begränsade. Personligen så tycker jag själv att mitt 375L akvarium känns begränsat för min del...men då har jag också byggt in en bakgrund som inskränkt på akvariets vattenvolym. Nu önskar jag mig ett 720L...men det får dröja en stund tills jag hittar ett jag vill ha (rätt pris).
    Senast redigerad av StefanL; 26 mars 2006, 16:25.

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      jag håller med.
      Köp så stort som du har råd med/har plats med.
      Enda undantaget är väl om man inte vet om akvarier är ngt som man vill hålla på med.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Buckshot: Har du foton på "Lilla Malawisjön"? Vilken härlig storlek på karet!

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          du kanske vill köpa mitt 720 senare stefan?
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ska du göra dig av med karet?

            Kommentar

            • Buckshot
              Användare
              • april 2002
              • 244

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Buckshot: Har du foton på "Lilla Malawisjön"? Vilken härlig storlek på karet!
              Nää, jag har inga foton.
              Det ser väl inget speciellt ut förutom att det är stort.
              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Njae...sätter man epitetet "Lilla Malawisjön" och har de måtten på karet är det väl solklart att man blir nyfiken som Malawifantast...;-)

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Nä, inte inom kort i alla fall. Men ev. kommer ett större att inhandlas vi får se. Va lite väl spontant uttalat av mig.

                  Är sugen på ett 1400l. Men det får bli senare som sagt... Då vet jag inte om jag kommer att behålla 720lr om frugan ev. ska ta det. Vi får se...

                  Lite väl spontant uttalat...

                  Hör av dig angående helgen! Ska själv till Lidköping imorgon o hämta en C.T hane till.

                  Ha det...
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #10
                    Malawikar

                    Jag håller med om att ju större desto bättre! Jag har själv ett 720-literskar med cirka 50 mbunas och P.electra. Fördelen med att hålla många tillsammans är att man fördelar aggressionerna och får harmoni i karet. Har du ett stort kar med många gömställen så överlever dessutom många yngel och det är intressant att följa.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...