Akvarie Insyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    Akvarie Insyn

    Påverkas fisken av det är insyn från alla håll....har tänkt att ställa akvariet rakt ut från väggen som avskiljare i rummet.....
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    ja,det tror jag. De kommer förmodligen bara hålla till vid botten och vara lättstressade.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av ake
      Påverkas fisken av det är insyn från alla håll....har tänkt att ställa akvariet rakt ut från väggen som avskiljare i rummet.....

      Allt påverkar allt... så svar Ja! =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        ska du ha akvariet som en rumsdelare så rekommenderar jag att du bygger upp ett stort (högt) röse i mitten av akvariet, på så sätt får fiskarna insyns skydd och kommer känna sig mindre stressade.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • ake
          Användare
          • december 2002
          • 99

          #5
          har tänkt mig måtten 2 meter långt 70 cm brett och 60 högt med plats för flera rösen.....

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            ake,
            med ett så stort kar kan det funka ok. Handlar en hel del om vilka firrar du väljer och hur du inreder. Med mycket gömslen i mitten och olika arter Mbunas borde det kunna bli bra (de kommer dock inte att vara lika trygga som om du ställde karet med baksidan mot en vägg). Kan även tänka mig att ett fett gäng Prinsessor och en koloni snäcklekare av någon sort kunde göra sig riktigt bra i ett sådant kar, utan att bli skygga alls.

            Till ett sådant kar hade jag personligen valt framåt stimfiskar av olika slag. De flyttar sig snabbt till andra sidan, och finns det t ex någon/några rötter i mitten på karet som går ända upp till ytan i kombo med ett gäng rejäla snår Vallisneria och/eller Javaormbunke så kommer stimfiskarna inte att vara skygga alls. Med gott om snår/rötter i mitten borde det även gå bra att ha ett gäng Scalarer där, av den vanliga varianten (Red-back, Peru-Altum och Altum verkar vara betydligt skyggare än den vanliga).

            Ställer du karet på det sättet är fiskutbudet begränsat enligt min mening, men jag tror att det går att få verkligt snyggt i allafall.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Tror det gäller Mbunas för Ake,visst?
              Och med stora växter som flyter vid ytan (ex jättevallisineria) kan det gå bra tror jag också.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • ake
                Användare
                • december 2002
                • 99

                #8
                Jo det är malawi som gäller....Trewavasae, aulonocara,afra,zebra,copadichromis.....

                Kommentar

                • Pangaea
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 390

                  #9
                  Jag har ett kar ståendes på det viset och det funkar alldeles utmärkt... Visserligen inte med malawi utan med CA... skickar med ett par bilder... å var snäll och ignorera röran på mitt skrivbord som står intill karets ena sida... ;-)
                  "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                  Min zoon

                  /Magnus

                  Kommentar

                  • Pangaea
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 390

                    #10
                    Å andra sidan...
                    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                    Min zoon

                    /Magnus

                    Kommentar

                    • Pangaea
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 390

                      #11
                      Å kortsidan...
                      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                      Min zoon

                      /Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...