Luftpump bakom BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Luftpump bakom BTN

    Hejsan!

    Har ett 720 kar mel heltäckande malawi bakgrund, där bakom sitter en cirkulationspump med blåfiltermatta påmonterad, använde även ett ytterfilter ehein 2228. Inbillar mig att det är lite dålig cirkulation bakom BTN. kan jag bli hjälp med en luftpump + syresten bakom för att få lite bättre syresättning och cirkulation. Vad är fördelarna/ nackdelarna med en sådan lösning. finns det något att vinna på en sådan lösning
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Jag hade liknande problem, det blev en hinna på ytan bakom BTN.
    Jag har löst det genom att ansluta en T-koppling till utblåset på cirkulationspumpen. Det ena utblåset ligger vid ytan bakom BTN och det andra går igenom. Jag har även strypt utflödet till utblåset bakom BTN så att jag inte förlorar för mycket cirkulation framför BTN.
    Nu har jag ingen hinna på ytan längre.

    Den andra varianten är och införskaffa ett litet innerfilter som placeras bakom BTN eller som ni är inne på och placera en syresten bakom BTN.


    Hälsningar

    /Johan
    Senast redigerad av Johan F; 24 mars 2006, 08:55.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Jepps,
      enten kör du med några kopplingar till på pumpen som Johan skriver, eller så kan du montera ett luftdrivet filter bakom. Fördelen med att slippa hinnan är att syresättningen i karet generellt blir bättre, då en hinna på ytan rätt effektivt hindrar gasutbytet. Är trots mina inlägg i tråden "Funderingar kring blå filtermatta" inte helt övertygad om hur mycket en luftpump/syresten bakom BTN-bakgrunden verkligen förbättrar syresättningen. Det är vid ytan som den största delen av syresättningen av karet sker, och trot eller ej, men få och stora luftbubblor är faktiskt effektivare än många små bubblor i det fallet. Cirkulationen bakom bakgrunden speedas upp med med större bubblor, då stora bubblor flyttar mer vatten än många små. Sätt en luftslang rakt ner bakom bakgrunden och se till att ha en tyngd på den så att den sjunker - de stora bubblorna gör resten.

      Enklast och billigast är nog att ordna några extra kopplingar på befintlig pump.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #4
        Tack för alla råd. Jag hittade en luftpump modell jättegammal men fungerande doch väldigt ljudlig av sig. Kopplade in den och sedan slangen rakt ner bakom BTN och se vilka stora fina bubblor det blev. Jag ska köra denna lösning ett tag nu och se vad som händer. Sedan får man väl inköpa en tystare modell av pump.

        // Robban
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Om du kollar längst ner under denna tråden på "Liknande ämnen", så finns faktiskt råd om ljuddämpare till luftpump. Verkar enkelt och billigt att bygga, så testa det innan fler inköp. Kolla möjligen upp om det finns nya membran till den och byt ut det (om det är slitet alltså).

          Har inte testat ljuddämparen själv, så kör du igång något sådant får du väldans gärna återkomma med resultaten.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • popetoteror
            Användare
            • februari 2007
            • 111

            #6
            Ursprungligen postat av robjo
            Tack för alla råd. Jag hittade en luftpump modell jättegammal men fungerande doch väldigt ljudlig av sig. Kopplade in den och sedan slangen rakt ner bakom BTN och se vilka stora fina bubblor det blev. Jag ska köra denna lösning ett tag nu och se vad som händer. Sedan får man väl inköpa en tystare modell av pump.

            // Robban
            Hejsan

            Jag hade samma fundering i en annan tråd ("Riktning på dubbla utblås") och är därför nyfiken på din erfarenhet av att ha luftpump bakom BTN. Blev det bra?

            Kommentar

            Arbetssätt...