angående urvalsodling på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    angående urvalsodling på malawi

    nu när jag kan lägga ut bilder på mina urvalsodlade labidochromis hongie så måste jag höra vad ni tycker om det. jag lägger först ut en hanne. jag har haft samma stam i ca 15år dragit fram några tusen yngel, sedan har jag plockat dom rödaste hela tiden, jag har inte koll på hur många generationer yngel det är.denna bilden är inte fotoshoppad, fast den hade nog behövts vara lite ljusare. mvhjanne
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    urvalsodlade hongie hona

    här kommer en bild på en tuggande hona av hongie, den är inte heller fotoshoppad.
    mina honor var bruna för 15 år sen, nu är dom väldigt röda dom också. jag tyckte att det var svårast att få honorna röda för att det var så få honor som hade rött i sig.mvh janne

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det e ju vart man vill komma med sin urvalsodling som avgor hur man bedommer resultat, vill du att dom ska bli helroda med svag nyans av render sa har du ju helt klart lyckats om man kolla pa bilderna, hade malet varit att fa fram en starkare rod ferg pa dom stellena der den fergren normalt hor hemma sa e det ju e ett kraftigt misslyckande eftersom det violetta ser ut att ha forsvunnit helt... man kan resonera lenge kring detta. Har du en hane med knallrod strupe o panna/rygg som har kvar det violetta pa kroppen sa e det nog en foradling men om vissa monster/ferger helt forsvinner sa kan det blir mer en fraga om en alternativ variant av ursprungsformen pga att konturer o monster forsvunnit som e kennetecknande for arten. Vad som sedan e snyggt e ju ytterligare nagot man kan diskutera lenge... men som agt om malet var att fa fram en rod fisk sa har du helt klart lyckats.

      Ps. sitter med ett spanskt tgb som saknar vissa bokstever om ni undrar over stavningen =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        nja deelay det där att ränderna försvinner det stämmer inte, för nu visade fotot på en icke dominerande hanne när den dominerande hannen är igång så har han väldigt tydliga svarta ränder, men det är väldigt svårt att foto den dominerande hannen för han gömmer sig med en gång kameran är framme. mvh janne

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Har ju sett dom live å tycker själv att dom är ruskigt snygga.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            På många plan intressant!! Vore kul å få veta hur själva urvalsodlingen gick till. Hur många hade du att jobba med från början? Har du behövt ta in nytt "blod" för att unvika inavel osv? Eller är en viss nivå av inavel rent av en förutsättning??Har du märkt nån skillnad i beteende,mindre aggressivitet ect??
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              det är hundra procent inavel, och vet du varför j när jag urvalsodlar så är mitt mål att förstärka deras färger utan att förändra deras form, mvh janne

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                "100% inavel" !? Ojdå,ja då var det väl inte så mkt mer att undra över då!
                Jo,har du märkt om det har blivit några avvikelser på lynnet/beteendet,stresståligheten,storleken eller andra avvikelser eller är det braa färgen man "märker".??? Vill nog ändå också veta hur många individer avelsgruppen bestod av från början.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  ja vi hade ju en fräga här på ciklid.se angående om ciklider blir präglade utav sina föräldrar, vissa menade att man måste låta honan gå i ett eget kar för att prägla ynglen så att dom inte spottar ut i förtid,men jag har tvångstömt mina i 15år och mina honor håller minst lika bra som vildfångade.
                  sen det med om aggresionen jag har 150st baljor med ca 25000 liter vatten plus att jag har ett vanligt jobb som brandman i göteborg så jag kanske inte har tid med att sitta och kolla på just det akvariet med mina hongi . men det skulle jag klart vilja göra ,mvh janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    jo ocricc det hur många avelsgruppen var från början, ursäkta min felstavning av ocricc men det är inte så vanligt ord. men tillbaka från början hannarna var rätt så röda och det gick åt rätt håll som jag tyckte, men det var ju honorna som fortfarande var bruna tills det ploppade fram en hona som var väldigt röd, och nu pratar vi om flera tusen yngel att just hon var så röd har jag ingen aning.
                    men det var ju ett gyllene tillfälle att spara ynglen från henne tillsammans med mina hannar som började bli röda. så ni ser att det var en slump att jag kunde få fram så fina hongieyngel
                    zooaffärerna gnuggar sina nävar, oj vad dom var lättsålda, mvh janne

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Dom va ju klart dom rodaste jag nansin sett... skulle vara skoj o se dom live nan gang =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Janne ruskigt snygga Hongi Kanonfina. Ja där ser man hur långt man kan komma med urvalsodling. Utan inavel så tror jag inte att resultatet blivit så bra.

                        Linje avel brukar man säga men det är ju faktist också inavel och det sker ju i hela akvaristiken visserligen på olika nivåer.

                        Hoppas du fortsätter med dina röda hongi Janne. De står på min önskelista nu så jag begriper att handlarna gnuggar händerna.

                        ha det

                        mvh Lennart

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          det är bara att slå en signal 031884478 så är alla ciklidintresserade välkomna att göra ett studiebesök

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Det låter trevligt får försöka lägga in en semestertripp.Det finns ju en hel del att titta på hos dig.

                            mvh Lennart

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              du är välkommen lennart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...