MC/OB Lombardoi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    MC/OB Lombardoi?

    Hej!

    Jag har en avelsgrupp "zebror" som jag är lite skum på. När jag köpte dom hette dom någonting i stil med Gul MC zebra Florida. Hanarna har en gul grundfärg med inslag av blå/grå/brunt i fläckarna. Honorna har en ljusgrå/vit grundfärg med i stort sett samma fläckar.
    Efter denna grupen har jag nu ett 100-tal yngel på uppväxt, och många av dessa är misstänkt lika ungdjur av Metriaclima lombardoi (de som inte är OB-tecknade). Med tanke på föräldrarnas grundfärg känns ju inte det omöjligt.

    Någon som känner till hur vanligt det är med MC och OB-teckning på Metriaclima lombardoi. Jag har aldrig hört talas om det innan, men det kanske beror på att denna variant ofta säljs under annat namn?

    Har ni några andra förslag på vad det kan vara, om det nu inte är lombardoi?

    Hur som är det en rätt snygg fisk, klart snyggare än "orginalet" i mina ögon.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag har heller aldrig hört talas om ob/mc på M.Lombardoi. De skiljer ju sig ganska mkt från tex M.Zebra i kroppen (huvudet snarare).Hur ser dina avelsdjur ut?Påminner DE om Lombardoi i skallen?
    Har en svag förnimmelse om att Ciklidleken tog hem fisk från Florida och nån gul mc-zebra för länge länge sen....har för mig det iom att jag spanade in just dessa.
    Har du foto på dina? Alltid kul att se ovanliga ob-mbunas
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Läste en artikel om mc aurora men jag tror det visade sig att det var en korsning. Aurora och lombardoi är ju lika i kroppsform och även lite i färgen.

      Artikel: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9806&LOPNR=4

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4


        ...eller kanske "bara" en ob-variant på nån av de gula zebrorna.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Jag har inte riktigt koll på hur man laddar upp bilder från datorn i forumet, men en hemsida kommer inom kort (i helgen?) och där kommer jag kunna lägga upp bilder på både hane, hona och yngel. SÅ om ni orkar vänta så lovar jag att visa hur dom ser ut =)

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            är den verkligen lika blå och med svarta ränder som ett lombardi yngel, för annars om den är svagare blå så är det säkert standardhannar som dom ser ut som inte är ob.
            jag själv odlade gul ob från florida för några år sen och jag fick fram vanliga hannar då, det är inte allt så konstigt.
            föresten kolla på ciklidlekens reklambanner på ciklid.se så kan du se hur den ser ut den gula oben från florida ser utmvh janne

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Vågar inte säga något specifikt om den exakta arten du frågar om, men odling på MC/OB ger yngel som är normalfärgade i mer eller mindre utsträckning, enligt min erfarenhet. Jag har en bra MC/OB stam av L. trewavasae (Red top), och även dessa ger minst en fjärdedel "normalfärgade" yngel per kull. Vet inte om det hjälper dig i frågan, men i allafall.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                M. fainzilberi red top yellowchin lundo e en Mc zebra som odlas en hel del i Florida av Laif DeMason... kanske kan vara den.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  nej den är det inte deelay den har jag också odlat. mvh janne

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    här är en bild jag tagit hos björn på de gula zebrorna
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      Tack Jonas för att du fixade en bild! Har du en bild på en av mina honor så kan du ju lägga upp den också, och bild på yngel kan du ju fixa i veckan... :-)

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Den har jag alldrig sett i hela mitt liv, inte vad jag kan minnas iaf... ser farligt lik ut lombardoien i flera avseenden.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          nej deelay den är inte det minsta lik lombardihanne, den är knallgul.
                          ch som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag fortfarande att det är standardhannar, och vad jag menar med standardhannar på zebror är dom oftast blåa

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • april 2002
                            • 787

                            #14
                            Standardhanar blåa? Nu förstår jag ingenting.
                            ALLA normalfärgade yngel är randiga, precis som lombardoiyngel. Några av småttingarna är spräckliga, men har samma färg som de övriga. I yngelskaran kan man inte ännu se någon skillnad mellan hona och hane.

                            Det som gör mej skeptisk mot att det skulle vara en M. zebra är just färgen på småttingarna. I stort sett alla zebror har ju brungråa honor och yngel, eller?

                            Jag lovar att försöka fixa bilder på både honor och yngel inom kort (Jonas, du vet vad du ska göra...).

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              jomen titta på vanliga rödzebra hannar dom blir ju ljusblåa när dom färgar men dom är bruna från början. mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...